NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcuuss
#1354222
Hej, har lite problem med min C30 t5. Har 2st felkoder som är p0100 och p0101 (dessa tyder på lmm) , har provat byta lmm och provtryckt efter läckor men hittar ingenting. Bilen går som den ska förutom att den baktänder. Bilmekanikern på bilia hade ingen aning om vad de skulle kunna va, någon här som har varit med om samma eller har tips o trix? Och ja jag har läst alla andra trådar om dessa felkod er o provat dem alternativen
Mvh :-)
Användarvisningsbild
av HCP
#1354285
Jagade min P0101 i flera år innan jag till slut kom till lambdasensorerna, bytte först den främre utan framgång, sen den bakre och då slutade det.
Fick bara p0101 vid hög växel och motorbroms.
Jag bytte spjällhus, lmm, slangar kors och tvärs, givare och sensorer, stift och tändspolar till förbannelse utan framgång.

Finns en stor tråd om p0101 på Swedespeed där de också testat allt möjligt under flera år, verkar som den koden kan sättas lite hur som helst när det blir fel i bränsle <-> luftkombon.
av Marcuuss
#1354368
Ah! De visste jag inte, ska in kolla den tråden! Då har jag en sak till att prova på listan, tack för svar :-)
av Marcuuss
#1356913
Testade att byta bakre lambdan, felkoden höll sig borta nästan 1 vecka och trodde allt var frid o fröjd, sen kom den tillbaka igen.. Frågan är vad nästa är, kan tillägga att det kommer en ny rackare ibland som heter p2291 som tyder på lågt bränsletryck
Mvh
Användarvisningsbild
av HCP
#1357056
Marcuuss skrev: lör 04 jan 2020, 11:22 Testade att byta bakre lambdan, felkoden höll sig borta nästan 1 vecka och trodde allt var frid o fröjd, sen kom den tillbaka igen.. Frågan är vad nästa är, kan tillägga att det kommer en ny rackare ibland som heter p2291 som tyder på lågt bränsletryck
Mvh
Den rackaren är ganska billig så enkelt att byta, trycket kan ju vara trycksensor eller pumpen men mest troligen sensorn. Pumpen brukar mest dö helt, inte då o då.

Kika denne videon jag såg häromdagen för detaljer. Kanske inte är 100% identiskt men bör vara väldigt likt.
av frippe64
#1357101
Felkoderna kanske hör ihop. Lågt bränsletryck ger för lite bränsle för en given öppningstid, och lambda blir för högt. Styrdonet kan tolka det som för mycket luft, alltså att LMM mäter fel.

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]