NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353525
Hejsan så vi äger en volvo v50 2.0D 2007 modell. Som köptes i juli detta året. För ca 20000Kr. Det vi visste om när vi köpte den var att ac inte fungerade(Vilket var fel AC fungerade) och att handbromsvajer var av. samt att vinterdäcken var slitna Så det vi gjorde var att fixa till handbromsvajern innan besiktning som var i september. Och när vi fixade handbromsvajern för ca 3000kr så sa mekanikern att dom inte kan lämna garanti på vajern pga att bromok var "dåligt". Och kommer att behöva bytas snart. Men bromsarna klarade besiktningen samt handbromsvajern. Men det som var mest förvånande var att vi hade ett hål i ljuddämparen. Så vi fick en tvåa på det. Och fixade det för ca 4000kr. Och efter att vi fixade ny ljuddämpare/avgasrör så gick lampan "Motorsystem service erfodras igång" och skaffade då en OBD läsare och den visade felkod (p2585 och p2584 "Fuel additive control module") och efter lite googling så visade det sig vara partikelfilter som behöver påfyllning av eolysvätska/additiv. Och har fått en offert på detta där det kostar 2848kr att fylla på eolysvätska samt radera felkod. Utöver det så har vi precis köpt nya vinterdäck också då dom gamla var slitna. Detta gick på 5200kr när dom satte på däcken påpekade dom att fälgarna var väldigt slitna och behöver också bytas. Men har inte riktigt kollat upp priset på fälgar men antar att det är runt samma pris ca 1000kr fälg?.
Detta stressar oss jättemycket då det är fruktansvärt kostsamt och vi undrar lite är det värt att göra dessa reparationer på en såpass gammal bil som gått lite under 20000 mil. Eller kommer den troligen bara fortsätta att falla isär den närmsta tiden?. Då vi inte har någon bilerfarenhet frågar jag er!.

Arbeten som redan gjorts
(Kostnad för bil: 20000kr)
Handbromsvajer: 3000kr
däck 5200kr
Avgasrör: 4200kr
= 12 400 Kr


Kommande betalningar är det värt det?
Eolysvätska påfyllning: 2900kr
Fälgar: 4000kr?
bromsoker Offert från helmia för byte av höger bak enbart: 3616kr Men troligen kommer båda bak behövas bytas så: 7232kr
Service av bilen: 2000kr
= 16 132Kr för att byta båda bromsoker
12516kr För att byta endast ena sidan.

Sammanlagda kostnader för allt arbete som gjorts samt kommer att behövas att göra
= 24 916Kr Vilket är mer än vad vi köpte bilen för och vi är halvägs till den kostnaden redan.

Personligen tror jag inte det är värt det och är mer sugen på att sälja den men går det att sälja en bil som är i detta skick?.
Och om så vad tror ni vi skulle kunna sälja den för?
15000kr?
Samma pris som vi köpte den för?
Mer än 20000kr med tanke på arbeten vi lagt ner?

Hoppas jag gett er nog med info om det är något ni undrar så fråga på så skall jag göra mitt ytters bästa för att svara!.

Vill tillägga att vi inte kör bilen så mycket och har i princip lagt till 200 sedan köpet av bilen i Juli tills nu (december)

Här är mitt förra foruminlägg angående problem som vi haft med bilen om det är utav intresse:
viewtopic.php?f=31&t=152529
#1353528
Fälgar slitna? På vilket sätt då? Skeva?
Tycker kostnaderna du fått på reparationerna var riktigt rejäla. 7200kr för att byta båda ok bak???
Sådana köper du på nätet, sedan åker du till en mindre verkstad och då har du sparat lite $$$.
Kolla runt lite först gällandes delar och repkostnad på andra ställen, det är mitt tips
#1353538
Hej!
Eolysvätska påfyllning: 2900kr och eventuellt klydd med partikelfiltret har du redan fått svar på i din tidigare tråd. viewtopic.php?p=1345548#p1345548

Varför behövs det ny fälgar till vinterdäcken som, vad jag förstår av texten, nu redan är pålagda på gamla fälgarna?
5200 för 4 vinterdäck är väl antagligen premiumdäck för en V50, det väljer man ju själv vad man vill ha, lite sent att ändra nu.

Bromsoken är känsliga på dessa bilar. Sitter en hävarm som handbromswiren drar i som kärvar och ärgar fast. Ofta går det att "motionera" dessa armar med olja och en tång.
Nya/utbytes-ok frpn Autodoc.se kostar under 700 sek/st, tillkommer då klotsar och montering som vilken mindre bilverkstad som helst kan göra åt dig, om du inte känner för att pilla med det själv. https://www.autodoc.se/reservdelar/brom ... B100%5D=HR
16 000 för byte av 2 ok låter i mina öron okristligt dyrt, antar att nya skivor och belägg var med i priset iallafall?

Att gå till en auktoriserad volvoverkstad med avgas och bromsproblem kan, som du märkt, bli ganska dyrt.
Ett tips kan väl vara att kör runt på ett par mindre verkstäder och få offerter. Du vet ju ganska precis vad som ska göras.
#1353539
Generellt så ska man inte sälja bilen efter man har lagt ner pengar på den, man får inte extra betalt för reparationerna och man missar chansen att åka "gratis" ett tag. Dvs ska man sälja bilen ska man göra det när den är hel och har varit det är tag - för det är ju då den går sönder ;-)

Mer specifikt i det här fallet så tror jag att du måste leta reda på en mindre verkstad som kan göra de relativt lätta arbetena på din bil till ett vettigt pris. Det funkar inte att reparera en sån här bil på märkesverkstad, det blir helt enkelt för dyrt i förhållande till vad bilen är värd.
#1353541
Filippo76 skrev:Fälgar slitna? På vilket sätt då? Skeva?
Tycker kostnaderna du fått på reparationerna var riktigt rejäla. 7200kr för att byta båda ok bak???
Sådana köper du på nätet, sedan åker du till en mindre verkstad och då har du sparat lite $$$.
Kolla runt lite först gällandes delar och repkostnad på andra ställen, det är mitt tips
Återkommer med vad det exakta problemet på fälgarna är då jag inte var med när tjejen var iväg och bytte däcken.
Angående bromsok så fick jag en offert av helmia. Där bromsok kostar 1338kr och att byta kostar 2150kr samt bromsvätska 60kr
Har tänkt på det också att enbart köpa nya själv. Men detta är våran första bil och har absolut 0 kunskap om bilar. Så är lite smått orolig att man beställer fel del eller att det saknas någonting även om man skriver in sitt reg nummer på vissa sidor känns det lite "läskigt" att råka beställa fel.

@volvofantast,
Ja det låter ju inte helt dumt!.

@Cotag,
Vi hade 4 slitna vinterdäck som vi fick med när vi köpte bilen. Dom tog av däcket från fälgen och satte på nya. Då sa dom att dom var slitna. Detta var på en "pop up" verkstad för däckbyte. Jag tyckte att det kändes väldigt dyrt men jag var tyvärr inte med när tjejen var iväg och bytte däcken.
Det lutar mot att köpa nya på autodoc och sen enbart gå till en verkstad och få dom ditsatta. Som jag förstår det så behövs det inget mer än enbart köpa bromoket?. Tänker skruvar/muttrar etc.
Det var enbart bromsok. Men börjar på att undra om jag inte läst av offerten fel nu. Om du vill så kan jag jättegärna skicka en bild på offerten!
Ja det lutar mot att åka till en mindre verkstad !. Tack!
#1353542
Om du byter bakre oken är det verkligen läge att byta skivor och belägg också om de inte är ganska nya. Man har liksom gjort hela arbetet då ändå.
#1353543
Lövet skrev:Generellt så ska man inte sälja bilen efter man har lagt ner pengar på den, man får inte extra betalt för reparationerna och man missar chansen att åka "gratis" ett tag. Dvs ska man sälja bilen ska man göra det när den är hel och har varit det är tag - för det är ju då den går sönder ;-)

Mer specifikt i det här fallet så tror jag att du måste leta reda på en mindre verkstad som kan göra de relativt lätta arbetena på din bil till ett vettigt pris. Det funkar inte att reparera en sån här bil på märkesverkstad, det blir helt enkelt för dyrt i förhållande till vad bilen är värd.
Det låter väldigt rimligt!.
Nu är detta väldigt långsökt men om någon känner till någon mindre verkstad i Karlstad's området får ni jättegärna hojta till!.
#1353544
Cotag skrev:Hej!
Eolysvätska påfyllning: 2900kr och eventuellt klydd med partikelfiltret har du redan fått svar på i din tidigare tråd. viewtopic.php?p=1345548#p1345548

Varför behövs det ny fälgar till vinterdäcken som, vad jag förstår av texten, nu redan är pålagda på gamla fälgarna?
5200 för 4 vinterdäck är väl antagligen premiumdäck för en V50, det väljer man ju själv vad man vill ha, lite sent att ändra nu.

Bromsoken är känsliga på dessa bilar. Sitter en hävarm som handbromswiren drar i som kärvar och ärgar fast. Ofta går det att "motionera" dessa armar med olja och en tång.
Nya/utbytes-ok frpn Autodoc.se kostar under 700 sek/st, tillkommer då klotsar och montering som vilken mindre bilverkstad som helst kan göra åt dig, om du inte känner för att pilla med det själv. https://www.autodoc.se/reservdelar/brom ... B100%5D=HR
16 000 för byte av 2 ok låter i mina öron okristligt dyrt, antar att nya skivor och belägg var med i priset iallafall?

Att gå till en auktoriserad volvoverkstad med avgas och bromsproblem kan, som du märkt, bli ganska dyrt.
Ett tips kan väl vara att kör runt på ett par mindre verkstäder och få offerter. Du vet ju ganska precis vad som ska göras.
Är kommer offerten som jag troligen läst av fel?.
Bilagor
offert bromsok.jpg
offert bromsok.jpg (23.54 KiB) Visad 3458 gånger
#1353547
stingrey skrev: fre 13 dec 2019, 14:28
Cotag skrev:Hej!
Eolysvätska påfyllning: 2900kr och eventuellt klydd med partikelfiltret har du redan fått svar på i din tidigare tråd. viewtopic.php?p=1345548#p1345548

Varför behövs det ny fälgar till vinterdäcken som, vad jag förstår av texten, nu redan är pålagda på gamla fälgarna?
5200 för 4 vinterdäck är väl antagligen premiumdäck för en V50, det väljer man ju själv vad man vill ha, lite sent att ändra nu.

Bromsoken är känsliga på dessa bilar. Sitter en hävarm som handbromswiren drar i som kärvar och ärgar fast. Ofta går det att "motionera" dessa armar med olja och en tång.
Nya/utbytes-ok frpn Autodoc.se kostar under 700 sek/st, tillkommer då klotsar och montering som vilken mindre bilverkstad som helst kan göra åt dig, om du inte känner för att pilla med det själv. https://www.autodoc.se/reservdelar/brom ... B100%5D=HR
16 000 för byte av 2 ok låter i mina öron okristligt dyrt, antar att nya skivor och belägg var med i priset iallafall?

Att gå till en auktoriserad volvoverkstad med avgas och bromsproblem kan, som du märkt, bli ganska dyrt.
Ett tips kan väl vara att kör runt på ett par mindre verkstäder och få offerter. Du vet ju ganska precis vad som ska göras.
Är kommer offerten som jag troligen läst av fel?.
Ja runt 6-7 000 för båda sidor vill dom ha, det är såklart bättre än 16 000 som nämndes i trådstarten men går antagligen få gjort för neråt/(under?) halva priset på en mindre verkstad om du köper hem grejerna själv.
Lägg inte heller helt ner tanken med att smörja/motionera hävarmen på oken, så höll jag liv i mina på föregående bil 10 000 mil. Finns inlägg att läsa på forumet i ämnet. Allt beroende på hur mycket man vill och har lust att skruva själv såklart.

Angående fälgarna så är det ju klart att däckhandlaren ville kränga nya till dig/tjejen, allt annat vore konstigt, annars skulle de väl vara dåliga säljare? :-D Ligger vinterhjulen på bilen nu och den går att köra utan tillkomna vibrationer så är det antagligen bara rena skönhetsskavanker som kantstötningsskador handlaren pekat på.

Som så mycket annat så "vet man vad man har men inte vad man får", gäller även bilar
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]