- sön 01 dec 2019, 19:38
#1351541
Bilen detta gäller är en V50 1.8f 2005.
Jag upptäckte att halvljuset fladdrade. Ifall man håller lite gas och släpper helt så lyser det starkare. Även skyltbelysningen fladdrar.
Vid mätning över batteripolerna så laddar den 14.6V-14.8V vid tomgång. Om man håller ca 2000rpm och sedan släpper gasen till tomgång så stiger laddspänningen tvärt till ca 15.1V (vad jag hinner se med min Fluke).
Har även provat detta med er annat batteri, samma resultat.
Inga problem med gången etc, detta uppdagades endast pga att lyset fladdrade.
Känns spontant som att spänningen kan skada elektroniken och batteriet.
Jag misstänker laddregulatorn, känns detta rimligt? Var i så fall kan man köpa denna, hittar ingen på någon av dom kända siterna? Någon annan modell som använder samma generator?
Tacksam för svar.
Jag upptäckte att halvljuset fladdrade. Ifall man håller lite gas och släpper helt så lyser det starkare. Även skyltbelysningen fladdrar.
Vid mätning över batteripolerna så laddar den 14.6V-14.8V vid tomgång. Om man håller ca 2000rpm och sedan släpper gasen till tomgång så stiger laddspänningen tvärt till ca 15.1V (vad jag hinner se med min Fluke).
Har även provat detta med er annat batteri, samma resultat.
Inga problem med gången etc, detta uppdagades endast pga att lyset fladdrade.
Känns spontant som att spänningen kan skada elektroniken och batteriet.
Jag misstänker laddregulatorn, känns detta rimligt? Var i så fall kan man köpa denna, hittar ingen på någon av dom kända siterna? Någon annan modell som använder samma generator?
Tacksam för svar.