NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1351010
Hej!
Efter att lämnat in bilen pga vibrationer (endast 0 -60 km/h) vid gaspådrag så ville mekonomen byta min växellåda. De sade att det är nog ett lager som är dåligt i lådan. Efter 1 dags jobb ringde de och sa att det inte har hittat något fel på vlådan. De kunde inte hitta problemet och min bil, den lämnades tillbaka med samma fel. Det är 2 helt nya drivaxlar båda sidor. Visserliggen eftermarknads. De på meko påstod att det ej var något fel på dessa drivaxlar heller.
Jag hör att skorrande ljud när jag gasar och vibrationer i cupen, låter som en plast eller något ligger på som ökar konstant med farten .släpper jag gasen slutar både ljud och vibrationer
Växellådan växlar fint och uppe i 100 km är den vibrations fri.
Känner mig hopplös och funderar på vad ja ska göra?
Det är en volvo s40 04 automat
Nytt på bilen :

Länkarmar båda sidor( Biltema)
Drivaxlar båda sidor(oem)
Vänster och höger motorfäste bytt( skruvat.se
krängningstag bak 2st båda sidor( skruvat.se
Hjulen balanserade

mvh Thomas
#1351011
Sitter bussningar i bakkant av framaxeln på båda sidor (hjärnsläpp, kommer inte på namnet på dem) När dessa va halvslut på min vibrerade det rätt bra, hade dock inget skrapljud som du beskriver.
Bytte också drivaxlarna först, men det hjälpte bara halvvägs.
#1351104
Även om motorfästena är helt okej så rör sig drivlinan en aning under acceleration, hela paketet tippar en aning bakåt.
Det skorrande ljudet skulle kunna vara avgassystemet eller något annat på motorn som kommer i kontakt med karossen pga för litet avstånd. Jag skulle ha tittat till gummkuddarna som fäster ramen under motorn till karossen också. Hela ramen dras framåt vid acceleration eftersom länkarmarna sitter fast i den. Har en gummikudde gått sönder så skulle det kunna bli metall mot metall.. Kasta ett öga på värmeskyddsplåten som brukar sitta över katalysatorn, har den lossnat kan det bli skorrrande ljud men knappast vibrationer

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]