NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henrikolausson
#1350540
Hej!

Jag har en V50 D2 -11 som har haft mycket bekymmer med spridarna. Volvo säger att dom inte vet någonting så jag vänder mig hit för att se om någon kan förklara vad som händer.

Bilen har gått 15000 mil och de senaste 5000 milen har följande skett:

Tillfälle 1: Trasig spridare, bytes.
Tillfälle 2: Trasig spridare (ej samma), bytes.
Tillfälle 3: Lämnar in bilen på grund av avgaslukt i kupén. Visar sig vara tre packningar mellan spridare och motorblock som är dåliga samt en bygel som håller fast en spridare har spruckit och gått i två delar.
Tillfälle 3: Säger "poff" när jag startar bilen och en annan bygel som håller fast spridaren spricker och går i två delar (ej samma som ovan).

Vad är det som händer? Kan tilläggas att jag har inte haft några andra problem med bilen som krävt reparation alls och den har gått igenom alla besiktningar utan anm. Den är servad som den ska.

Tack på förhand!
#1350542
Bytes alla spridare ihop eller en åt gången. Vid sistnämnda rek. jag att alla spridare checkas/bytes mot nytt/renoverad inkl. bygeln som håller. alla spridare har gått lika långd, så det är bara en tidsfråga, när mästa går. Då kopparbrickan/tätning som täta mot toppen slits med tiden, kan avgasläckage förekommer efter 15.000mil. Den ska bytes ihop med spridarn isf.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]