NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
#1349895
Beror på hur körglad sambon är, jag har en 2.4i d.v.s. den med 170hk och jag tycker det är lite klent som vardagspulka :P
140hk är trööött

Personligen inte haft jättemycket att laga på den, kanske 12-15000kr under fem år men då har jag gjort allt själv utom byte av drivaxlar.
av Okalettos
#1350015
En nackdel med båda är att de förbrukar en del bensin, på klassiskt volvo-manér ;).. Men 140hk drar lite mindre än 170hk (både enl spec och enligt egen erfarenhet).. samt, en fördel med 140hk är att den har lite högre vridmoment vid de lägre varvtalen, något som jag personligen uppskattar mer än högre effekt på höga varvtal, även det såklart också kan va trevligt ibland, att känna en liten effektkick vid 5000-6000rpm ;), men kör man sällan på det sättet så skulle jag välja 140hk :).. och är förbrukning viktig så bör du välja en "icke-volvo-motor", t ex 1.8F.. (har själv en sådan för tillfället), den drar ca 1dl mindre per mil och kraften räcker gott för de flesta, allt beror ju på vad man jämför med :).. En nackdel med 1.8F är att den är lite "surrig" vid körning 110km/h och uppåt, men även där beror på vad man jämför med och om man är känsligt lagd..
#1350225
Låter som ett bra köp, är ju en välbeprövad motor det där :-) Sen brukar man kunna få ner förbrukningen på dom om man petar in ett BSR trim :-)
Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]