NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1348980
Det tror jag inte. Det är ju en Fordmotor och jag hade själv en V70 2.0 F, samma motor men bara lite större cylinderborrning. Men det reder du enklast ut genom att kolla reservdelskataloger. Har alla modellerna eller årgångarna samma beställningsnummer/katalognummer på remmen och spännaren så är det ju samma rem. Och det kan vara intressant att veta att motorn var inte ny när Volvo satte den i bilarna. Ford hade haft den i sina bilar under flera år tidigare.
Börja kolla t.ex Skruvat, som ofta finns som reklam på det här forumet. Ett annat ställe kan vara det här: https://www.volvopartswebstore.com/
En amerikansk sida men om du hittar rätt så får du fram Volvos eget katalognummer.
av JallooZ
#1348984
Finns även olika för 1.8f modellen. Vanlig rem med spännare eller som jag skrev tidigare elastisk utan spännare. Den du länkade är elastisk och "självjusterande". Vilken du har är bara kolla om du hittar en remspännare eller inte alternativt kolla med Volvo.

Min hade elastisk rem men min verkstad lyckades inte o kränga på den gamla utan att ha sönder spännrullarna 3 gånger. Modifierade den då o satte dit en vanlig remspännare och vanlig rem(originaldel).
av Okalettos
#1349250
Jag lät Bilia byta remmarna på min 1.8F MY08..
Av en ren slump såg jag dagen efter att den "elastiska" remmen såg skadad ut lokalt på ena kanten.. Så omgående tillbaks till Bilia och mycke riktigt, den nya remmen var hyfsat skadad och min teknikers enda slutsats var att det var orsakat av honom vid påkrängningen.. Så jag fick givetvis en ny rem utan kostnad.. Men denna gången sa min tekniker (som är "senior-tekniker" inom Bilia) att han "för sakens skull" skulle prova volvos verktyg för ändamålet (som de aldrig använder pga verktyget funkar bara bra när bilen är ny, haha).. Och mycke riktigt, han fick stå och modifiera och slipa verktyget en timme innan det överhuvudtaget passade någotsånär.. Och även när det passade så var det tydligen ingen dans på rosor att kränga på remmen.. Men till slut gick det.. Och remmen klarade sig från skador..
Men han sa på slutet att, att "nu fick jag bekräftat varför vi tyvärr aldrig använder det här verktyget".. Och han passade på att skicka in ett förslag till Volvo om att de gärna får ta fram ett verktyg som fungerar i praktiken.
av Robbos
#1349326
Tack för alla svaren! Jag har idag varit hos Mekonomen för rådfrågning och även de hade svårt att lista ut vilka remmar samt spännare jag behövde så jag köpte på mig lite olika för att varje på säkra sidan och lämna tillbaka det som blir över :P .

Det jag är mest osäker över är hur jag går tillväga med AC-remmen då det krävs ett specialverktyg eller att AC-pumpen lossas för att på så sätt få på remmen. Att lossa pumpen skulle jag gärna vilja undvika och söker därför efter tips om hur jag ska göra och vad för typ av verktyg jag behöver. Skulle exempelvis Biltemas verktyg fungera för elastiska remmar?

Okalettos, hur gick ni tillväga för att byta remmen den andra gången? Liknade verktyget det som biltema kränger? :)
av Okalettos
#1349329
Robbos skrev: ons 20 nov 2019, 17:09 Okalettos, hur gick ni tillväga för att byta remmen den andra gången? Liknade verktyget det som biltema kränger? :)
Första gången använde han inget specialverktyg alls, utan hade nån lämplig pinne/mejsel eller nåt, etc.. och så brukar de göra..
Andra gången använde han som sagt volvos specialverktyg.. Minns inte hur det såg ut, minns bara att han fick slipa verktyget etc en timme tills det passade (på just min 1,8F ;-) ).. Och även när det passade så var det tydligen ändå inte så himla lätt :P..
av Robbos
#1351430
Kan meddela att jag bytte remmarna och spännaren förra helgen och det gick bra. AC-remmen krängde jag på genom att låsa dem mot remskivan med två bundband för att sedan dra runt motorn med ett spärrskaft för att remmen skulle krängas på.
av 20FJan
#1372296
Nu har jag också bytt på min 2,0f -09, inga större problem. AC-remmen var lite knepig, hittade inget sätt att sätta buntband då det var för trångt och inget hål i remskivorna som gick att använda. Använde mejsel att bända dit den med samtidigt som motorn snurrades, men lyckades skava av delar av en ribba. Är väl inte så stor risk att det blir problem, ACn är ju inte så kritisk heller.
av niclas88
#1372515
Byte min härom veckan, tänkte göra det själv och började undersöka och insåg att det inte är jätte lätt. Lämnade in den istället och betalde 1800kr. Då byttes oxå spänn rullen

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]