NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robbos
#1348494
Hej!

Eftersom min multirem har börjat "kvittra" och ljudet har förvärrats det senaste tänkte jag försöka mig på att byta ut den och tillsammans med spännaren till remmen.

Jag har sökt runt en hel del och har en ganska klar bild framför mig hur och vad som behöver göras, men skulle ändå vilja ha era åsiker och tips om hur bytet skall gå till och vad som krävs i verktyg och materialväg.

Vad jag har tänkt byta är följande, drivrem till AC, multirem samt spännaren till denna. Är det som medföljer i detta kittet vad jag söker? https://www.autodoc.se/gates/7433959

Det som jag är mest fundersam över är hurvida det finns en spännare till AC-remmen liknande som för multiremmen? Av vad jag har hittat i informationsväg så skiljer sig informationen åt. Vissa påstår att det inte sitter någon spännare och remmen behöver skäras av. Hur är det på min v50 av årsmodell -09?

Mvh, Robin
Användarvisningsbild
av Rami81
#1348503
C30 års 2010

Jag bytte min drivrem förra vecka, men inte spännaren. Såg då inte någon annan spännare än till drivremmen. Tror att det va kamremmen bakom den, men vet ej nåt om spännare till den.

Min oljud försvan.

Fick skruva loss däck/fälg på den sida närmast remmen. Skruvade loss plastkåpan.
Rekomenderar att man är två, och rekomenderar att ta en bild innan du tar loss remmen så du vet hur det såg ut.

En av oss la sig under bilen och vred spännare och en av oss tog bort remmen. Samma sak för att trä på. Byt späänaren genom att vrida skruven åt andra hållet.
av Rådlös
#1348506
Verktyg etc. etc. vet jag inte så mycket om då det var en verkstad som bytte åt mig i samband med en service. Men du är så att säga ute i sista minuten med ditt byte. Multiremmen på 1.8 F och 2.0 F skall bytas innan dom blir 10 år! Det är max ålder på den remmen. Det finns ingen max körsträcka på den, bara max ålder.
Detta blir i praktiken viktigt för bilägaren att själv hålla reda på för om man låter göra service på en stor verkstad med många kunder och hög omsättning, så är det ju inte säkert att verkstaden håller koll på om remmen är bytt eller inte när den närmar sig 10-årsstrecket.
Kan vara värt att lägga på minnet för er som har en bil med 1.8 F eller 2.0 F-motorn. Max 10 år på multiremmen.
av JallooZ
#1348601
Är det inte så att remmen till 09an är elastisk och ingen spännare finns. (är så på min 1.8f 09 iaf) Kan vara jävligt jobbigt o kränga på den utan rätt verktyg.
av Robbos
#1348664
Rami81 skrev: lör 16 nov 2019, 21:54 C30 års 2010

Jag bytte min drivrem förra vecka, men inte spännaren. Såg då inte någon annan spännare än till drivremmen. Tror att det va kamremmen bakom den, men vet ej nåt om spännare till den.

Min oljud försvan.

Fick skruva loss däck/fälg på den sida närmast remmen. Skruvade loss plastkåpan.
Rekomenderar att man är två, och rekomenderar att ta en bild innan du tar loss remmen så du vet hur det såg ut.

En av oss la sig under bilen och vred spännare och en av oss tog bort remmen. Samma sak för att trä på. Byt späänaren genom att vrida skruven åt andra hållet.
Tack för svar! Hur hanterade ni AC-remmen, var den med eller utan spännare?
av Robbos
#1348666
Rådlös skrev: lör 16 nov 2019, 22:01 Verktyg etc. etc. vet jag inte så mycket om då det var en verkstad som bytte åt mig i samband med en service. Men du är så att säga ute i sista minuten med ditt byte. Multiremmen på 1.8 F och 2.0 F skall bytas innan dom blir 10 år! Det är max ålder på den remmen. Det finns ingen max körsträcka på den, bara max ålder.
Detta blir i praktiken viktigt för bilägaren att själv hålla reda på för om man låter göra service på en stor verkstad med många kunder och hög omsättning, så är det ju inte säkert att verkstaden håller koll på om remmen är bytt eller inte när den närmar sig 10-årsstrecket.
Kan vara värt att lägga på minnet för er som har en bil med 1.8 F eller 2.0 F-motorn. Max 10 år på multiremmen.
Troligen är denna remmen aldrig bytt, köpte bilen för en månad sen och kvittrande uppkom ganska fort efter det! :) Tack för informativt svar!
av Robbos
#1348668
JallooZ skrev: sön 17 nov 2019, 14:13 Är det inte så att remmen till 09an är elastisk och ingen spännare finns. (är så på min 1.8f 09 iaf) Kan vara jävligt jobbigt o kränga på den utan rätt verktyg.
Vilken rem tänker du, multiremmen eller AC-remmen? Har du bytt remmarna nyligen, vad för typ av verktyg rekommenderar du att jag använder?
av Rådlös
#1348694
Rami81: Bara en liten korrigering, du skriver att du troligen såg en kuggrem bakom Multiremmen. Den aktuella motorn har ingen kuggrem. Den har kuggkedja och sitter ju "osynlig inne i motorn".
av Robbos
#1348902
Ingen som har några åsikter om det kittet jag länkade? :) Finns det olika versioner av V50 som använder sig utav olika remmar och spännare? :)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]