NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1347421
Hej.

Som så många andra med Volvo V50 disel så har även min diselvärmare gett upp.
Startar jag den via panelen står det "På" i 2 sekunder sen växlar den till "Av".
Jag har testat att dra ur batteriet över en natt men samma efter inkopplande.
(Anledningen till varför den dött eller hur man håller den levande längre kan vi lämna utanför denna diskussion.)

En autentiserad volvo-verkstad säger att den absolut behövs för att värma motorn vid kall ute-temperatur och de gav skenet av att bilen nästan tog skada eller kunde bli obrukbar om man inte hade en.

Annat hör man från andra.
Vissa säger att det bara är en bekvämlighetsgrej för att få upp värme på motor och kupé snabbt.
Andra säger att det är av miljöskäl för att katalysatorn skall komma igång snabbt.

Så... Vad säger ni andra?
Ska jag lägga 10-20 lax på att få den att fungera och isf varför?

Tack.

/David
#1347493
På min V50 D2 jag hade förut pajade värmaren.
De var omöjligt att få upp motorn i rätt arbetstemp när det var kallt ute. När värmaren var lagad funkade allt som vanligt igen.

Den finns således inte bara för att värma upp bilen inför avfärd...
#1347505
JallooZ skrev: mån 11 nov 2019, 21:04 Det går ju att reparera den gamla också så slipper du lägga ut 20 papp. Volvo reparerar ej, bara byter. Andra firmor plockar isär din gamla och byter de felande delarna.
Volvo lagade min, bytte komponenter i den...
#1347595
fjohan82 skrev: mån 11 nov 2019, 20:08 På min V50 D2 jag hade förut pajade värmaren.
De var omöjligt att få upp motorn i rätt arbetstemp när det var kallt ute. När värmaren var lagad funkade allt som vanligt igen.

Den finns således inte bara för att värma upp bilen inför avfärd...
Och vad händer då om motorn inte når rätt arbetstemp?
Skadar det motorn? Drar den mer?
Jag måste liksom förstå varför jag skall laga den om det inte har med komfort att göra...
#1347597
JallooZ skrev: mån 11 nov 2019, 21:04 Det går ju att reparera den gamla också så slipper du lägga ut 20 papp. Volvo reparerar ej, bara byter. Andra firmor plockar isär din gamla och byter de felande delarna.
Ja så har jag också fattat det.
Problemet är ju bara att den sitter så otillgängligt till, så även om den "bara" skall repareras så blir arbetskostnaden ganska stor. Man vill ju gärna veta OM den går att laga innan nån lägger 4 timmar på att komma åt värmaren.
#1347601
Hur länge har du tänkt ha kvar bilen, och kör du ofta där det är kallt? Hur fungerar den i övrigt?

En V50 -07 går att få för 20.000 SEK. Jag skulle därmed ha funderat både en och två gånger innan jag gjorde några större reparationer.

Det är helt rätt att byta om bilen i övrigt är i bra skick, du planerar att ha kvar den ett bra tag till och att du kommer att använda den där det är kallt. Det är inte så att motorn på en gång dör p.g.a. att dieselvärmaren har slutat fungera, men en motor som inte kommer upp i värme tar mer bränsle, slits mer och kan också sota mer. Om det blir ett problem beror i stor utsträckning på hur länge till bilen ska användas, och även tur/otur.

Är bilen redan skabbig och snart ska bytas ut skulle jag stoppat en kartongbit framför kylaren när det är kallt och levt med bilen som den är. Inte så bekvämt, men billigt.
#1347754
Hur viktig den är beror lite på vart du bor också. I norraste Sverige eller Skåne.

Visst kostar det några tusen att få liv i värmaren, fixade den på sambons v50 nu i höstas, den hade typfelet med trasig styrbox (felkod på värmarfläkt) och när det var fixat så visade det sig att även vattenpumpen gett upp under sommaren. Runt 4000kr kostade det för rep av styrbox, lite servicedelar och en vattenpump från skroten. Då gjorde jag ändå allt jobb själv utom att reparera styrboxen. Värmaren plockar man ur på en timme om man gjort det innan.

Det händer inget akut med motorn. Största problemet förutom komforten är antagligen att den inte vill regenerera partikelfiltret om inte motorn kommer upp i tillräckligt hög temperatur. Men du märker ju ganska snabbt hur varm motorn blir.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]