NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McNight
#1343626
Hejsan.

Jag var och köpte en V50 -08 idag.
När jag kom hem och skulle frikoppla för att lägga i tvåan så dog bilen. Jag släppte upp kopplingen och fick igång den igen.
Men när jag skulle stanna för rödljus, så frikoppla jag igen och den dog.

Vad kan felet vara?

Det är en flexifuel jag har. Det var några liter etanol kvar i tanken innan jag tankade fullt med bensin. Kan detta vara problemet?
När jag kör vanligt med den, så märks det inget alls.

Tack på förhand för svaren! 😊
Användarvisningsbild
av HCP
#1343634
Läs ur felkoder, uppträder den så sitter det garanterat någon och väntar på att upplysa dig ;)
av McNight
#1343635
Får ta och göra detta! 😊 Dock får jag åka till Volvo och göra de då jag saknar felkodsläsare...

Men jag gjord en chansning med att fråga här om det kanske är någon som har erfarenheter utav detta 😊
Användarvisningsbild
av HCP
#1343640
Det kan va allt från bränslet, till läckage på vakumslangar till felande lambdasonder - och allt därimellan :-)
Blir bara dyrt om det ska gissas hejvilt och du testar saker utan mer detaljer.

Du kan t.ex. ta lite startgas och spraya vid slangar på motorn med den igång, ökar varvtalet när du sprayar på en slang är den rökt och behöver bytas. (spraya inte vid insuget/luftfiltret).

Kolla på forumet, det kan finnas någon med VIDA eller enklare BT-puck som kan hjälpa dig mot en påse bullar istället.
Eller köp en egen enklare BT-dongel på feltema eller liknande, kostar 2-300kr (dock begränsat djup på detaljerna kring ev. felkoder), som en avläsning på Volvo :-)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1343652
Har aldrig haft en etanolare/flexifuel-bil själv, men när man läst diverse inlägg så verkar det ju kunna bli problem vid skifte mellan bränslena innan bilen "lärt" sig. Någon menar att man helst ska byta bränsle när man har halv tank kvar ...
Exempel på tråd där detta nämns. viewtopic.php?p=519157#p519157
av JallooZ
#1343700
Vilket ratio du byter bränsle i spelar absolut ingen roll. Du kan köra på 90/10 30/70 eller 50/50 om så önskas. Under adapteringen läser bilen in alla nya parametrar och löser det så själv. Vid byte av bränsle skall du köra i ca 15min i jämn fart, självklart kan du stanna vid rödljus så du kan inte lura polisen på de viset. Men avbryter du adapteringen innan den är klar så nollställs datan och återställs till "senaste". Har då tankat bensin fast bilen tror du har etanol kan liknande "tok" uppstå. Testa o köra en stund på landsväg och se ifall det löser sig.

När min höll på så i fjol så hjälpte en rengöring av gasspjället
av Erik Å
#1343781
När man byter från etanol till bensin så blir blandningen aningen för fet tills bilen har gjort adaptering. Det borde ju inte orsaka motorstopp utan tvärtom hög tomgång..
av McNight
#1343953
Jag tankade bensin i bilen när det var lite etanol kvar. Hur mycket etanol de var i är bara en uppskattning.
Efter att jag tankade så körde jag runt 10-15 mil då jag var på väg hem från en långresa.
Efter att ha gjort denna tråd. Så har de inte hänt igen förens idag vid 1 tillfälle.
Jag ska nog ta och åka in till Volvo i morgon och se vad dom säger.

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]