NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1342192
Har äntligen fått koll på alla problem med kabelhärvan som gett konstiga felkoder mm. Har även utfört Adaption på EGR-ventilen och kört några dagar.
Igår kväll körde jag lite landsväg i ca 85 km/h och upptäcker att den momentala förbrukningen ligger på 1,8-2,0 l/100 km
Hela tiden ligger den mycket lägre än tidigare då mitt månadssnitt ligger på ca 4,4 l/100 km

Känner dock att bilen "snålrycker" lite.

Idag när jag kollar felkoder (ingen varningslampa lyser) så har jag p1402. Metering Orifice Restricted = Begränsad öppning EGR?

Kan jag fått till det optimalt?
Drar den så lite som jag hoppas PGA att EGR-ventilen inte öppnar helt?
Kan stå ut med snålryckningar vid vissa farter. Men minskar verkligen förbrukningen markant av att EGR inte öppnar helt?
#1342295
Det påminner om när jag hade problem med läckande intercoolerslang, bilen ryckte rätt rejält och den momentana förbrukningen var lägre än normalt. Kolla så du inte har nåt läckage vid "Y-korset", vänstra inloppet sett framifrån. Min gummipackning där har ruttnat och fallit sönder av oljeklegg
#1342337
Mycket bra input! "Y-loppet" vänstra inloppet framifrån? Osäker på var du menar. Har en 1.6D.
Är det slangen mellan luftfilter-turbo-ventilation ventilkåpa" du tänker på? Eller den med spjällhus sitter faktiskt till vänster och är ju ett Y! Kollar bägge.

Tack för förslaget.
S/V60 Polestar utan taklucka

I praktiken är Polestar 2017 en helt ny bil m[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]