NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gladfilt
#1339066
Tjena.

Har strul med min V50 igen. För 4 år sedan byttes spjällhus då jag fick felkoder och bilen hamna i limp mode. Samma har hänt igen nu med samma felkoder.
ECM 2110 felaktig signal spjällhus
ECM 0605 internt fel ECM

Killen på bilia säger att jag behöver byta hela styrenheten, kostar ca 17000kr. Men iom att det är samma felkoder igen, borde det då inte räcka att bara kolla spjällhuset? Byta eller rengöra?
Borde inte ett spjällhus hålla längre än 4000mil?

Väldigt tacksam för svar angående detta!

Mvh
Fredrik
#1339075
Är mer än lovligt okunnig på detta men hade en slang till vevhusventilationen som gick, vet ej vad jag fick för felkoder men kan vara värt att kolla viewtopic.php?f=31&t=120057&hilit=+Slang

Annars så är väl spjällhuset rätt lätt att ta bort och rengöra med bräkleen eller liknande?
#1339087
Sen finns väl de där två magnetventilerna (som tydligen är lätta att byta) som jag läst om lite här på forumet.. (som jag själv är nyfiken på men inte förmått ta reda på mer om)..

"Gladfilt", vad har du för felsymtom?
#1339738
Har kollat spjällhus och det var kliniskt rent. Vad mer kan spöka och finns det något sätt man kan felsöka på för att se vad som är fel?
Kan vevhusventilationen ha något med detta och göra också?

Återigen, är väldigt tacksam för tips!
#1342009
Om motorlampan tänds så har du ett fel som är registrerat i databoxen. Med felkoden kan man gå vidare och titta på rätt plats som bränsle, luftmassemätatre, MAP-sensor,Evaporation valve, spridare eller vad den nu pekar på.

Lycka till!
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]