NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonathanJonathan
#1337571
Hallå i stugan! här kommer en för mig svårknäckt nöt
Volvo V50 2.0D -08

Fick i veckan den berömda ''motorsystem service erfodras'' lampan tänd. Jag åkte då in i till en verkstad som kollade felkoderna som var följande: 2452, 2453
2452 beskrivning: Tryckgivare partikelfälla
Permanent
Felaktig signal
2453 beskrivning: Tryckgivare partikelfälla
Intermittent
Felaktig signal

Kort o gott handlade detta om partikelfiltret. Dessa koder har jag fått förut! Under april så fick jag liknande koder. Jag regenerade då filtret och bytte tryckgivarna(båda två), under två tillfällen.
Efter det har bilen fungerat som den ska!... tills i somras då under acceleration kommer svart rök ur avgasröret. Meeen fick inga felkoder så jag lät det vara.
Sen kommer detta tillfälle då ''motorsystem service erfodras'' tänds igen och bilen sätts i ''limp-mode''. Jag inser då att livslängden på DPFen är slut och att bränna igenom det en gång till är att göra sig själv en björntjänst.
Jag får en offert på ca 12'000 + arbete minst, eftersom Volvo rekommenderar att byta hela avgassystemet.
Min cyniska sida säger till mig att det är för att plocka pengar detta.
Jag åkte och köpte en DPF på biltema för ca 2800 och bytte denna själv hos en 'gör det själv' mack.

Fan va bilen går! Men! felkoden fattar jag att man kanske behöver åka in o släcka ngnstans. Jag gjorde detta på samma ställe och då visar det sig att felkoden 2524 som var permanent blev till intermittent + att det tillkom en kod --> 2002

Felkod 2002: -Partikelfilter
-Permanent
-Felaktig signal

Verkstan släcker dem men poppar snabbt upp igen när jag gasar upp. HÄR KOMMER KRUXET
Felkoderna ger samma ''motorsystem service erfodras'' men nu sätter den sig INTE i 'limp-mode'
Läste någonstans att det kanske är datafel isåfall.. Att den känner att DPF inte är original, och att värdena inte blir som det ''brukar''? Men den känner att inte felet är allvarligt och sätter sig därför inte i ''limp-mode''

Hur skall jag göra hädanefter? Bara köra på och strunta i det och ta det längre fram, tills den skall säljas?
Varför sätter den sig inte i limpmode? Stämmer min teori?

MVH JonathanJonathan

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]