Sida 1 av 1

Rök, lukt och sot från V50

Postat: sön 08 sep 2019, 21:06
av dynaflux
Ibland när jag trycker på gasen lite extra känner jag lukten av avgaser (diesel) några minuter. Det är inte varje gång och jag har försökt komma på varför men kan inte se något direkt mönster. Idag öppnade jag motorhuven och såg att det var väldigt sotigt i framkant av motorutrymmet, så mycket att lite kommit ut i springan i framkant på motorhuven och det gick att se lite sot på utsidan (vit bil). Har försökt titta efter något läckage men kan inte se något uppenbart.

Någon som känner igen detta eller har någon teori?

Re: Rök, lukt och sot från V50

Postat: tor 03 okt 2019, 14:39
av roggabear
Även jag har noterat sot både på undersidan av huven samt på utsidan runt springan (V50 1,6D 2010). Jag har dock ingen aning om vad som orsakar detta, hoppas någon kan bringa klarhet i frågan!

Re: Rök, lukt och sot från V50

Postat: tor 03 okt 2019, 14:41
av dynaflux
Intressant. Hoppas någon kan bringa klarhet i detta.

Re: Rök, lukt och sot från V50

Postat: tor 03 okt 2019, 16:04
av Truckdoktor
Spridarnas nedre tätningsring (Kopparbricka på spetsen) är ett het kandidat. Annars blir det nog en packning på Grenröret/EGR...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


Re: Rök, lukt och sot från V50

Postat: tor 03 okt 2019, 16:44
av kvillebäck
Jag hade precis samma. Det är ett av följande två:
1. Olja in på turbon läcker. (Du ser den på ovansidan av lagerdelen på turbon) Oljeröret är inte roligt att byta så kan du pressa om nippeln på plats så sparar du mycket.
2. Partikelfiltret tätar dåligt på turbon. Detta ser du inte pga värmeskölden. Men om du ber någon varva motorn till ca 2800rpm och släpper gasen. Kommer det då en rökpuff så är det detta.
Man får då skruva loss så många skruvar man orkar på värmeskölden och böja undan denna. Lossa rörklamman på partikelfitret. Peta isär parikelfiltret från turbon och peta in ljuddämparpasta (sådant man använde förr för att laga hål på dämparen). Var noga att peta in hela vägen runt. det behövs inte så mycket.
Montera tillbaka. Rörklämman är svår att få dit. Den kan även vara sönderrostad och gå av vid demontering. Ny skall finnas hos mekonomen för ca 200:-.

Spridarnas nedre tätning torde inte ge sotig huvspringa i framkant, precis till höger om mittpunkten av huven. Dock mycket sot och luktar precis som ovanstående.

Lycka till

Re: Rök, lukt och sot från V50

Postat: fre 04 okt 2019, 18:37
av roggabear
@kvillebäck jag har nu ikväll skruvat ner partikelfiltret för att byts det i helgen, ser få att man enkelt kommer åt oljeledningen till turbon, kan man skruva loss den ledningen från både turbo o motorblock, ser ut som stor
insex-nyckel, eller är det ngn specialanslutning som är svår att få tillbaks?

Re: Rök, lukt och sot från V50

Postat: fre 04 okt 2019, 20:42
av roggabear
Kan också konstatera att det var sotigt under klammern som håller partikelfilter på plats i turbon. Gissar att det är orsaken till sot under huven.

Re: Rök, lukt och sot från V50

Postat: fre 04 okt 2019, 21:56
av kvillebäck
Jag tror också mest på klamman.

Lycka till!

Re: Rök, lukt och sot från V50

Postat: tor 10 okt 2019, 11:07
av roggabear
@dynaflux
jag bytte partikellfiter i helgen och i samma veva även klämman, passade på att peta in lite ljuddämparpasta i skarven och efter det ser jag än så länge inget spår av sot under huven.

Re: Rök, lukt och sot från V50

Postat: tor 10 okt 2019, 19:01
av kvillebäck
Skönt! Det är inget trevligt när det letar sig in i kupen i stadstrafik!