- lör 07 sep 2019, 20:58
#1336133
Hej!
Jag har en oljeläckande kamaxelgivare på min ventilkåpa. Förmodligen dålig oring.
Min fundering är. Kan detta läckage och/eller en dålig kamaxelgivare ge ryckande symptom och orolig tomgång framförallt vid start och stopp samt om man lägger ur växeln och rullar samt bromsar så sjunker varvtalet ordentligt så att bilen nästan stannar och motorn kompenserar igen och varvar.. ett par gånger mer eller mindre.
Eller vad ger en dålig kamaxelgivare för symptomer? Kan jag på nåt vis kolla/mäta om den jag har är bra eller defekt? Behöver ju ändå köpa en ny tänker jag. Om det inte räcker med endast rätt storlek på ny oring.
Eller är mitt problem vakuumrelaterat?
Småhugger/rycker som om motorn skulle misstända.
Jag har en oljeläckande kamaxelgivare på min ventilkåpa. Förmodligen dålig oring.
Min fundering är. Kan detta läckage och/eller en dålig kamaxelgivare ge ryckande symptom och orolig tomgång framförallt vid start och stopp samt om man lägger ur växeln och rullar samt bromsar så sjunker varvtalet ordentligt så att bilen nästan stannar och motorn kompenserar igen och varvar.. ett par gånger mer eller mindre.
Eller vad ger en dålig kamaxelgivare för symptomer? Kan jag på nåt vis kolla/mäta om den jag har är bra eller defekt? Behöver ju ändå köpa en ny tänker jag. Om det inte räcker med endast rätt storlek på ny oring.
Eller är mitt problem vakuumrelaterat?
Småhugger/rycker som om motorn skulle misstända.
Volvo S40N 1.8 -06