NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1336130
Hej!
Besiktigade min bil innan sommaren med ett godkänt resultat.
Det som jag är fundersam över är bromsvärdena.

Som följer:
Vänster fram 2.2
Höger fram 1.8
Vänster bak 1.8
Höger bak 1.5

Bromsskivor och belägg bytta fram i våras eller om det var förra hösten. Kommer inte ihåg.

Man kan ju bara gissa och spekulera. Vad orsakar 1.8 i värde diagonalt över bilen?
Förra årets besiktning har jag för mig jag hade 2.1 eller 2.2 fram bägge sidor.

Sen så har jag känslan när jag bromsar lätt att en skiva skulle vara skev så att säga. Tänk er känslan av det påhittade ljudet... wom wom..
Känns även litegrann i orsaken och rätten om jag bromsar lite hårdare men bara ytterst knappt kännbart.

På vilket sätt kan jag enklast felsöka detta? Det står mig att jag inte har samma fina bromsvärdena fram och att det ser ut som det gör. Diagonalt. Som om ena kretsen är sämre. Av nån anledning.
Senast redigerad av 1 Orfeous, redigerad totalt 0 gånger.
#1336139
Dagsformen på bromsarna varierar lite tror jag de har sagt till mig på bilprovningen någon gång :-) Nya belägg ska köras in, det tar ett tag. Jag hade ungefär samma skillnad när jag besiktade med nya belägg.
Prova blöt fingret och känn försiktigt på skivorna när du har varit ute och åkt några gånger, känns de "lika varma" på vänster och höger sida på en axel så är de okej. Är en sida konsekvent svalare så är det läge att felsöka. Bakbromsarna brukar vara svalare än fram men de ska förstås vara någorlunda lika på båda sidorna.
När man monterar skivorna är det jätteviktigt att kolla att flänsen på navet (och förstås baksidan på skivan) är ren och slät, minsta rostflaga gör att bromsskivan hamnar skevt. Skulle gissa att "wom wom" kan vara ett dåligt hjullager, belastningen på lagret ändras när du trampar på bromsen. Nya skivor borde inte låta så :-)
#1336479
Förra årets bromsvärden alltså förra besiktningen är som följer:

Vänster fram 2.6
Höger fram 2.4
Vänster bak 2.0
Höger bak 1.9

Skivorna bak har jag aldrig bytt sen jag köpte bilen 2007. Dock har jag bytt belägen för många år sen men det finns ändå bra med material kvar.
Oket vänster bak hat jag bytt eftersom hävarmen till parkeringsbromsen kärvade och kunde fastna. Detta gjorde vid ett tillfälle att det blev varmgång på skivan med svetslukt och väldigt varm fälg, skiva och ok som resultat. Tror t.om att skivan ändrade lite färg på ytan.

Om skivan och belägg är dålig vänster bak. Påverkar det höger fram då också eftersom de delar samma krets? Parkeringsbromsen sitter ju på oken bak. Hur räknas det in i bromsvärdena?
#1336634
Jag har alltid trott att det blir samma hydraultryck i båda kretsarna så länge det inte blir en stor läcka på endera kretsen. Men jag kan ha fel. :-)
När jag tänker efter så fick jag själv ju jämnare bromsverkan efter att ha luftat bromssystemet ännu en gång, hade faktiskt några luftbubblor kvar.
Insidan på skivorna bak blir ofta rostig och dålig, det ser man ju inte utifrån. Kan ge både bättre och sämre bromseffekt, och märkliga ljudeffekter
Bromsvärden på parkeringsbromsen syns inte i protokollet förrän de blir underkända. Och då måste det vara riktigt illa ;-)
#1336653
Okej..
Kan ju bara gissa utan att ha själv kollat.
Endera ett kärvande ok med belägg höger fram.
Eller lite svagt skev skiva höger fram.

Dåliga skivor bak är det ju. Beläggen har ju en hel del slityta kvar. Inget besiktningen har berättat nånting om för mig heller.

Byte skivor och belägg bak kanske kan ge ett jämnare värde på framaxeln. De är ju bytta samtidigt osv.

Tycker dock att det blir rejält med bromsdamm på fälgen. Det är Volvo original belägg och skivor. Märket är ATE som jag har förstått det och jag har läst att folk tycker att de dammar ordentligt.

Hoppas på att skevhetskänslan försvinner med byte av skivor o belägg bak.

Alltså det är ju inget ljud då jag bromsar utan en känsla detta med wom wom. Känns ju lite svagt svagt i pedalen och att bilen liksom gungar fram och tillbaka så att säga som om man skulle bromsa på en bit av skivan.
#1336801
Orfeous skrev: tis 10 sep 2019, 21:02 ..Känns ju lite svagt svagt i pedalen och att bilen liksom gungar fram och tillbaka så att säga som om man skulle bromsa på en bit av skivan.
Har du tillgång till en medhjälpare så kan du lyfta ett hjul i taget och känna att bromskraften känns jämn när du vrider runt hjulet samtidigt som medhjälparen håller lätt på bromsen.. Har du rostfläckar på skivornas insidor så kommer det att märkas!

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]