NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1334473
Har en V50 1.6d drive 2010
Efter några mils körning kommer "antisladd service erfordras" upp. stänger jag av bilen och startar igen finns det kvar, men väntar jag till nästa dag så är meddelandet borta.
Enligt mitt USLA VIDA så saknas kommunikationen mad databoxen.

Jag har provat att ta ut relä och säkringsboxen under handskfacket och gjort rent kontakterna men utan resultat.

Några mer tips?
Var sitter boxen?
#1334480
Min började sådär för någon vinter sedan, kom lite då och då. Det var kabelskav på höger främre sensor till abs-sensorn, tydligen var det så snabba glapp att jag aldrig fick ABS-fel, det kom flera månader senare. Efter det fixades försvann även antisladd-service notisen och har inte kommit tillbaka på nåt år.

Så kolla abs-kablarna fram, de skaver mot innerskärmen i vissa lägen.
#1334594
Men i detta fall borde det ju vara sensor till box som i så fall borde meddela att boxen inte får kontakt med sensorn? Eller tänker jag fel? Sensorn kommunicerar väl inte med boxen. Det borde vara boxen som övervakar sensorn.
Den felkod jag fick säger ju att CEM inte får kontakt med boxen för antisladdsystemet som jag uppfattade koden.
#1336031
Tänkte uppdatera lite.

Efter kontroll av kablarna som visade sig vara hela gick jag vidare i min felsökning. I instruktionsboken fann jag ytterligare två säkringar som var inblandade. Dessa skulle sitta i boxen på vänster sida i motorrummet.
När locket väl är av på säkringsboxen ser jag att just dessa säkringar är dolda under ett "lock". När jag lossar på locket följer säkringarna med upp. Ser inga angrepp av ärg eller smuts men sprayar lite elektronikrengöring på säkringar och platsen för säkringar för att sedan sätta tillbaka allt.

Felet har inte kommet tillbaka på en vecka. Om detta beror på att det var dålig kontakt där eller om vädret eller något annat spelat in vet jag inte.
Detta kan vara väl värt att kontrollera i alla fall innan man kör till verkstad med liknande problem.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.