NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1328205
Hej :)

Håller på att byta kylarvätska i min V50 1.8F MY08 och använder Haynes verkstadshandbok som bara gäller till och med MY07 (finns tyvärr inte fn MY08 för denna motorn)..

Min fundering är, finns det nån fler avtappningsplugg än den i kylaren, som på t ex dieselmotorerna..?
Och finns det nån avluftningsskruv, som på t ex dieselmotorerna..?
av Okalettos
#1328211
Grejen är den att, efter att ha tömt befintlig kylarvätska och sen hällt på endast vatten för att skölja ur systemet lite och kört motorn varm och låtit den svalna hyfsat och sen tömmer vattnet.. Så ser jag att vattnet har nästan samma färg som den gamla kylarvätskan..
Lite oväntat måste jag säga.. :-/ 8-)
av Rådlös
#1328213
Om du inte hittar någon avtappningskran så blir det väl enklast att lossa både undre och övre kylarslangen. Då torde nog det mesta vattnet rinna ut.

Varför byter du kylarvätska? Du vet väl att man inte gör det längre om det inte är grumlighet eller annan missfärgning, "gruspartiklar" eller att kylarvätskan inte håller måttet på lägsta antifryspunkt.
Förr skulle man byta vart annat år, men det är bortlagt nu. Man byter bara om det är något fel på vätskan.
av Okalettos
#1328214
Jo avtappningskran sitter i nedkant på kylaren.
Men på dieslarna finns dessutom en dränagepunkt nedtill på motorblocket samt avluftningsnippel på slangen för avgasåterföringen.

Att jag byter är för att jag inte vet om den nånsin bytts.. Jag tänker främst på smörj- och antikorrosionsegenskaperna som väl försämras med tiden..?
av Rådlös
#1328228
" smörj- och antikorrosionsegenskaperna som väl försämras med tiden..? "

Det var så man resonerade förr då man bytte vart annat år.

Så här är det: All glykol avsedd för motorfordon innehåller också ett korrosionsskydd, någon form av silikat, tror jag (?) Detta lägger sig som någon sorts målarfärg eller beläggning på insidan i motorerna. Det tar ungefär två år att fullborda den här effekten. (Det var därför man ansåg att man behövde byta efter två år) Men om man inte rör eller påverkar den här ytan eller beläggningen på något vis så sitter den kvar och skyddar hela tiden.
Sedan finns det ett annat fenomen också. I våra bostäder har vi vatten i våra element. Elementen är gjorda av stålplåt, men dom rostar ändå inte sönder. I alla fall inte i någon alarmerande omfattning. Detta beror på att syret i vattnet försvinner efter en tid när det har cirkulerat runt i elementen. I princip är det samma vatten som var där från början. Visst, det fylls på en liten slatt ibland, men det är nog obetydligt lite i sammanhanget.
Det är motsvarande i ett kylsystem i en bilmotor, samma vatten där det aggresiva syret har försvunnit.
Det är detta som bilindustrin har tagit fasta på och om man läser servicescheman på moderna bilar, så står det bara: Byt om det är dåligt eller inte håller antifryspunkten.
Nu kanske du redan har börjat tappa ur vattnet eller köpt på dig ett antal flaskor ny glykol? Då gör du nog enklast i att fullfölja din ursprungsidé. Men om två år eller fler, så skall du inte behöva tänka på detta mera så länge det inte finns något att anmärka på.
av Okalettos
#1328229
S*tan.. Har börjat fylla ny kylvätska.. Tyckte jag hällde otroligt långsamt.. Men efter omkring 5L är nivån över max :-/.. Har tryckt på slangarna jag kommer åt.. Chansade även att starta motorn..
Men nivån sjunker i princip inte nåt alls..
Vad gör man nu..?? :-/
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
av Okalettos
#1328332
Googlade lite och fann många generella tips om att man ska köra motorn varm och ha kupévärmen på max värme och fullt blås innan tömning..
Så gjorde inte jag, tvärtom råkade kupévärmen stå på max kyla..
Kan detta vara orsaken till att jag bara fick i 4-5L (och att 3L inte kom ut vid tömning, pga fast i värmepaketet..?)?
av Rådlös
#1328360
Nu minns jag inte hur det ser ut, men om du kan öppna någon slang till värmesystemet som sitter så högt upp som möjligt, så kommer det in luft där och då borde mera vätska rinna ut. (Det finns en trollerikonst där man häller vatten i ett glas och lägger ett papper över glaset. Sedan håller man handen plant på pappret och vänder på glaset. Om man tar undan handen försiktigt har man ett glas vatten upp och ner. Det kan vara detta som gör att du inte får ut så mycket vatten)
Vi förutsätter att du har öppnat båda kylarslangarna som jag skrev tidigare. Om du har tillgång till tryckluft skulle du kunna blåsa i den öppna slangen och på så vis få lite extra tryck på vattnet.
av Okalettos
#1328363
Rådlös skrev: tis 23 jul 2019, 19:14 Om du inte hittar någon avtappningskran så blir det väl enklast att lossa både undre och övre kylarslangen. Då torde nog det mesta vattnet rinna ut.
Hm just det.. Nä det har jag inte provat.. Slangarna till själva kylaren i grillen menar du?

Undra om man lyckas fylla 7,5L sen ;-) , om jag nu får ut de sista 2,5 litrarna först förstås..

Tryckluft har jag tyvärr inte..
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]