NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1327765
Bytte olja på min V50 2.0D förra helgen och den gummipackning som sitter till vänster om spjällhuset (Y formade) framifrån sett gick nu sönder, vilket var väntat då den slitits ut pga alla oljebyten över åren. Olja har i princip löst upp packningen, sen har väl slangklämman säkert dragits för hårt under åren.

Satte ihop plast röret från Intercoolern med spjällhuset, men det blir ju inte 100% tätt. Ny packning finns endast att få tag i genom att köpa ny slang, eller beggad från skrot, men en så lär väl också vara påverkad av olja.

Efter detta har bilen börjat rycka kraftigt vid runt 60km/h (Har i övrigt standard rykningarna runt 1700rpm) , man hör ju även att det väser pga läckaget så jag antar att det har ett samband. Har inte noterat någon ändrad förbrukning

Någon som har nåt bra tips på hur man kan få tätt ? Vulktejp ? Silvertejp ?
#1327811
JallooZ skrev:Jag vet inte riktigt hur det ser ut på 2.0d med intercooler slangarna (har 1.8f). Men det skulle inte kunna gå o använda denna? https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000041863
Kruxet är ju att både spjällhuset och slangen från intercoolern är gjorda i plast så det är ju svårt att gå på med div lim , eller dylikt.

Jag har iaf labbat lite med sådan här vulktejp https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsv ... -4251c41a/ några varv runt rörstumpen i spjällhuset och lagt tjock 40mm bred riktigt klibbig eltejp runt. Röret från Intercoolern är dessutom lite skadat, veck på undersidan. Drog åt slangklämman och kompletterade med ett rejält buntband. Nu väser inte motorn utan nu hör man pipet från turbon. Har inte provkört än.
#1330512
Liten uppdatering, motorn har gått mycket bra sedan jag utförde den provisoriska tätningen, tycker de ryckningar jag tidigare haft runt 1700rpm faktiskt i princip har upphört. Kanske var det tidigare litet läckage där mellan slang och spjällhus ?

Har i alla fall kommit fram till att det finns ersättningsslangar för c 500kr i nåt gummimaterial som garanterat tätar bra mot spjällhuset. Blir nog ett byte till sån slang nästa oljebyte.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]