- lör 20 jul 2019, 20:12
#1327690
Hej. Som rubrik lyder - har problem med egr-ventilen som inte öppnar som den ska.
Har bytt ventilen i hopp om att det skulle vara lösningen, men icke. Även lmm bytt utan framgång. Så just nu är jag helt blank kring vad det skulle kunna vara...
Symptomen jag har är att bilen svartryker, är slö och gick ryckigt, detta innan lmm bytet. Efter lmm bytet är den ”bara” slö och ryker svart.
Den får alltså för mycket bränsle... tar jag bort lmm helt är den bara slö men slutar ryka svart.
Och angående egr-ventilen så fungerar denna innan motorn blir varm, den reagerar på gas och är öppen till 26% för att sedan stänga helt vid varm motor.
Enda gången jag fått egr att fungera vid varm motor när en regenerering startar.
Har testat att adaptera egr och ecm. Ingen skillnad.
Positionssensorn ligger ständigt på 0.01v också.
Och inga felkoder.
Någon som har några idéer?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Daniel
Har bytt ventilen i hopp om att det skulle vara lösningen, men icke. Även lmm bytt utan framgång. Så just nu är jag helt blank kring vad det skulle kunna vara...
Symptomen jag har är att bilen svartryker, är slö och gick ryckigt, detta innan lmm bytet. Efter lmm bytet är den ”bara” slö och ryker svart.
Den får alltså för mycket bränsle... tar jag bort lmm helt är den bara slö men slutar ryka svart.
Och angående egr-ventilen så fungerar denna innan motorn blir varm, den reagerar på gas och är öppen till 26% för att sedan stänga helt vid varm motor.
Enda gången jag fått egr att fungera vid varm motor när en regenerering startar.
Har testat att adaptera egr och ecm. Ingen skillnad.
Positionssensorn ligger ständigt på 0.01v också.
Och inga felkoder.
Någon som har några idéer?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Daniel