NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nidhogg
#1327404
Hej!
Jag sitter och kolla på en ny bil åt min sambo som i dagsläget har en V70 2.5T -05, vi fick den till bra pris av en bekant men nu börjar det bli dags att byta ut den, och vi tänkte gå ner ett snäpp i både storlek och bränsleförbrukning.

Hon ska mest ha den som pendlingsbil en kortare sträcka, 8 km varav ca 6 landsväg.
Egentligen skulle jag inte fundera på en diesel för en sådan kort sträcka, men jag har väl hört lite tveksamma åsikter om 1.8F / 2.0F, bland annat dyr service, slö, törstig.

Däremot har min mor en V50 D2 -11, och jag upplever den rätt så skön från stillastående, med bra vrid, så den upplevs pigg även om omkörningar bör planeras med lite marginal.
Min sambo gillar den starkt och vill gärna ha en likadan.

Sedan så har vi motorvärmaruttag hemma som värmer motor och kupé i V70´n, men inget på hennes jobb, så därför tänkte jag att med en diesel får hon varm bil även när hon ska åka hem.
Då ska vi (jag..) installera en batteriladdare med defa-uttag som får ladda två timmar varje natt (typ 03.00-05.00) så man vet att batteriet mår bra, och så får hon en varm bil även hem från jobbet, men man behöver inte oroa sig för att batteritorsk.
Batteriladdare har jag redan liggandes så det är ingen extra kostnad.
Jag var inne på om man skulle installera även elektrisk kupévärmare och motorvärmare för att användas hemma, men det känns bara overkill när man redan har ett bra system. Hon får tanka lite mer istället.

Jag jobbar dessutom helg ganska regelbundet, så jag skulle kunna ta bilen till mitt jobb (~1,8 mil) på helger för att låta motorn bli ordentligt uppvärmd.
Sedan har hon en syster som bor ca 3 mil härifrån som hon åker till ibland, och en annan i Stockholm hon åker till några gånger per år (från Norrköping).
Så lite långkörningar kommer det ju bli, och det är ju framförallt den förbrukningen vi vill få ner en del.

Och med en årsskatt på 1259:- för D2 mot 1.8F á 1086:- så känns mellanskillnaden försumbar.



Men då undrar jag, är det bara överdrivna rykten jag har hört om flexifuel-motorerna?

Räcker det med att jag åker en längre strecka på helgen för att dieselmotorn ska må bra? Den kommer ju ändå vara ordentligt uppvärmd iochmed dieselvärmaren på vardagar.

Räcker ca 1.8 mil för att bilen ska göra en regenerering när den tycker att det är dags?
Jag hade tidigare en 330D -06 där det inte räckte, men den saknade både dieselvärmare och elektrisk motorvärmare så den var inte ens uppe i arbetstemperatur innan jag kom till jobbet när det var som kallast..
Jag räknar med att en D2 med värmare som dels förvärmer innan man ska åka och dels hjälper till att värma när man har åkt iväg kommer nå sin arbetstemperatur betydligt fortare.

Övriga åsikter om en D2 som pendlingsbil så kort sträcka? Jag vill ju inte köpa en nu och sedan konstatera att motorn mår skit nästa vår..
Det är en 11-12 vi har tittat på, sneglar lite åt en classic.


Tack på förhand!
#1327406
Hela din körprofil skriker att du ska välja 1.8f eller 2.0f istället. Det är en av Volvos mest driftsäkra motorer, är billig att serva och har få typfel. Däremot en massa myter och struntprat runt sig, intressant nog främst från de som aldrig ägt någon...

Vad gäller ren acceleration är 1.6d/d2 klart slöare, den bara känns piggare pga starkt mellanregister men om man varvar ur en 1.8f ordentligt så åker den lätt ifrån D2.
#1327410
Som D2 ägare/pendlare så undviker jag att åka kortare än 2 mil, endast i nödfall. Kan vara en fix idé iofs men att byta dpf är inget jag längtar efter.

Skulle jag byta bil idag skulle jag kollat på bensin alt. hybrid.
#1327444
Vad exakt skulle vara dyrare i service på en 1,8F, den har ju inte ens kamrem som ska bytas? Båda bilarna ska servas en gång per år. Visst, den drar lite mer men räkna ut skillnaden på ett år och fundera sen på vad ett partikelfilterbyte kostar.
#1327446
Håller med föregående talare - Diesel och så korta körsträckor = ingen bra kombination. 1,8 F och 2,0 F är mycket bättre än vad ryktet säger.
För egen del har jag lämnat diesel bakom mig efter många år och gått över till bensin av just anledningen att jag kör för korta sträckor.
#1327451
Hej Nidhogg,

Jag har själv en 1.8F (MY08) och är väldigt nöjd med motorn överlag..

Huruvida den är slö eller inte beror ju på vad man jämför med ;) .. Personligen tycker jag verkligen inte den är slö.

Motorljudet vid motorvägsfart är den minst positiva upplevelsen med motorn, den låter nämligen lite "surrigt" vid motorvägsfart.. Å andra sidan, väljer du en av de femcylindriga 2,4/2,4i så är förbrukningen direkt 15-20% högre vid blandad förbrukning jämfört med fordmotorn 1.8/2.0F, lite märkligt kan jag tycka, men så har ju Volvos egenutvecklade motorer aldrig varit direkt kända för låg förbrukning ;)

Angående bränsleförbrukningen så stämmer 0,74 l/mil vid blandad körning väldigt bra tycker jag (även om jag inte vet exakt hur den standardiserade körcykeln ser ut), däremot ökar förbrukningen en hel del vid "stadskörning" och om man ofta kör korta sträckor.. Men, alla motorer följer ju det mönstret, även dieslar ;)
#1327475
Kör 1.8f, 2009. Rullat 8900 mil.
Har ägt bilen sedan 1000 mil.
Har aldrig haft några problem med denna bilen. Den rullar 10 km till jobbet och 10 km hem.
Upplever inte servicen som dyr, alltid servad hos Volvo.
Kör förvisso på 95 inte E85. Anledningen till detta är att motorn tar en del olja när jag kör på E85. Tar inte en droppe när jag kör på 95.

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]