- fre 19 jul 2019, 00:18
#1327404
Hej!
Jag sitter och kolla på en ny bil åt min sambo som i dagsläget har en V70 2.5T -05, vi fick den till bra pris av en bekant men nu börjar det bli dags att byta ut den, och vi tänkte gå ner ett snäpp i både storlek och bränsleförbrukning.
Hon ska mest ha den som pendlingsbil en kortare sträcka, 8 km varav ca 6 landsväg.
Egentligen skulle jag inte fundera på en diesel för en sådan kort sträcka, men jag har väl hört lite tveksamma åsikter om 1.8F / 2.0F, bland annat dyr service, slö, törstig.
Däremot har min mor en V50 D2 -11, och jag upplever den rätt så skön från stillastående, med bra vrid, så den upplevs pigg även om omkörningar bör planeras med lite marginal.
Min sambo gillar den starkt och vill gärna ha en likadan.
Sedan så har vi motorvärmaruttag hemma som värmer motor och kupé i V70´n, men inget på hennes jobb, så därför tänkte jag att med en diesel får hon varm bil även när hon ska åka hem.
Då ska vi (jag..) installera en batteriladdare med defa-uttag som får ladda två timmar varje natt (typ 03.00-05.00) så man vet att batteriet mår bra, och så får hon en varm bil även hem från jobbet, men man behöver inte oroa sig för att batteritorsk.
Batteriladdare har jag redan liggandes så det är ingen extra kostnad.
Jag var inne på om man skulle installera även elektrisk kupévärmare och motorvärmare för att användas hemma, men det känns bara overkill när man redan har ett bra system. Hon får tanka lite mer istället.
Jag jobbar dessutom helg ganska regelbundet, så jag skulle kunna ta bilen till mitt jobb (~1,8 mil) på helger för att låta motorn bli ordentligt uppvärmd.
Sedan har hon en syster som bor ca 3 mil härifrån som hon åker till ibland, och en annan i Stockholm hon åker till några gånger per år (från Norrköping).
Så lite långkörningar kommer det ju bli, och det är ju framförallt den förbrukningen vi vill få ner en del.
Och med en årsskatt på 1259:- för D2 mot 1.8F á 1086:- så känns mellanskillnaden försumbar.
Men då undrar jag, är det bara överdrivna rykten jag har hört om flexifuel-motorerna?
Räcker det med att jag åker en längre strecka på helgen för att dieselmotorn ska må bra? Den kommer ju ändå vara ordentligt uppvärmd iochmed dieselvärmaren på vardagar.
Räcker ca 1.8 mil för att bilen ska göra en regenerering när den tycker att det är dags?
Jag hade tidigare en 330D -06 där det inte räckte, men den saknade både dieselvärmare och elektrisk motorvärmare så den var inte ens uppe i arbetstemperatur innan jag kom till jobbet när det var som kallast..
Jag räknar med att en D2 med värmare som dels förvärmer innan man ska åka och dels hjälper till att värma när man har åkt iväg kommer nå sin arbetstemperatur betydligt fortare.
Övriga åsikter om en D2 som pendlingsbil så kort sträcka? Jag vill ju inte köpa en nu och sedan konstatera att motorn mår skit nästa vår..
Det är en 11-12 vi har tittat på, sneglar lite åt en classic.
Tack på förhand!
Jag sitter och kolla på en ny bil åt min sambo som i dagsläget har en V70 2.5T -05, vi fick den till bra pris av en bekant men nu börjar det bli dags att byta ut den, och vi tänkte gå ner ett snäpp i både storlek och bränsleförbrukning.
Hon ska mest ha den som pendlingsbil en kortare sträcka, 8 km varav ca 6 landsväg.
Egentligen skulle jag inte fundera på en diesel för en sådan kort sträcka, men jag har väl hört lite tveksamma åsikter om 1.8F / 2.0F, bland annat dyr service, slö, törstig.
Däremot har min mor en V50 D2 -11, och jag upplever den rätt så skön från stillastående, med bra vrid, så den upplevs pigg även om omkörningar bör planeras med lite marginal.
Min sambo gillar den starkt och vill gärna ha en likadan.
Sedan så har vi motorvärmaruttag hemma som värmer motor och kupé i V70´n, men inget på hennes jobb, så därför tänkte jag att med en diesel får hon varm bil även när hon ska åka hem.
Då ska vi (jag..) installera en batteriladdare med defa-uttag som får ladda två timmar varje natt (typ 03.00-05.00) så man vet att batteriet mår bra, och så får hon en varm bil även hem från jobbet, men man behöver inte oroa sig för att batteritorsk.
Batteriladdare har jag redan liggandes så det är ingen extra kostnad.
Jag var inne på om man skulle installera även elektrisk kupévärmare och motorvärmare för att användas hemma, men det känns bara overkill när man redan har ett bra system. Hon får tanka lite mer istället.
Jag jobbar dessutom helg ganska regelbundet, så jag skulle kunna ta bilen till mitt jobb (~1,8 mil) på helger för att låta motorn bli ordentligt uppvärmd.
Sedan har hon en syster som bor ca 3 mil härifrån som hon åker till ibland, och en annan i Stockholm hon åker till några gånger per år (från Norrköping).
Så lite långkörningar kommer det ju bli, och det är ju framförallt den förbrukningen vi vill få ner en del.
Och med en årsskatt på 1259:- för D2 mot 1.8F á 1086:- så känns mellanskillnaden försumbar.
Men då undrar jag, är det bara överdrivna rykten jag har hört om flexifuel-motorerna?
Räcker det med att jag åker en längre strecka på helgen för att dieselmotorn ska må bra? Den kommer ju ändå vara ordentligt uppvärmd iochmed dieselvärmaren på vardagar.
Räcker ca 1.8 mil för att bilen ska göra en regenerering när den tycker att det är dags?
Jag hade tidigare en 330D -06 där det inte räckte, men den saknade både dieselvärmare och elektrisk motorvärmare så den var inte ens uppe i arbetstemperatur innan jag kom till jobbet när det var som kallast..
Jag räknar med att en D2 med värmare som dels förvärmer innan man ska åka och dels hjälper till att värma när man har åkt iväg kommer nå sin arbetstemperatur betydligt fortare.
Övriga åsikter om en D2 som pendlingsbil så kort sträcka? Jag vill ju inte köpa en nu och sedan konstatera att motorn mår skit nästa vår..
Det är en 11-12 vi har tittat på, sneglar lite åt en classic.
Tack på förhand!