NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JallooZ
#1327159
Hej!
Volvo v50 1.8f Med snart 17000mil på mätaren
Har nyligen fått ett morrande/brummande ljud ifrån vänster framhjul. Speciellt vid högersväng. Misstänker starkt hjullagret. Dock inget glapp vad jag kan känna i hjulet men låter lite när jag snurrar på det. Någon som har annan gissning?

Kollar med 3 lokala verkstäder och dom skall ha mellan 1500-2500kronor i arbetskostnad. Beställt SKF lager för 900kronor ifrån Tyskland. Tänker därför att jag skall utföra bytet själv med att införskaffa mig hjullager verktyg. Hört att många använt Biltemas https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000031877 och att det fungerat bra. Har dock hittat en sats från VidaXl (78mm nav) 800kronor billigare än Biltema https://www.vidaxl.se/e/8718475940128/v ... HIEALw_wcB
Någon som prövat denna? Ser liknande ut som biltemas.

Någon som för övrigt har en verkstadsinstruktion från Vida steg för steg för bytet?
av JallooZ
#1327198
Verktygen jag länkade är just det. Det fiffiga med gängstänger är att dom både kan pressa och dra beroende på vilket håll du snurrar :)
Här finns en video på SKFs verktyg (liknande som jag länkade)
av adv1
#1327238
Jag demonterade hela hjulspindeln och åkte in med den till en verkstad som pressade ur det gamla och i det nya lagret för en liten peng. Billigare än att köpa verktyget :)
av dieselputte
#1327312
kvillebäck skrev:Troligtvis har bägge hjullagren gått lika långt. Byt bägge när du ändå håller på.
Håller med, är det fortfarande originallagren som sitter där så ger sig det andra snart också, gjorde det för mig med några månaders mellanrum.

Går det att spåra tidigare hjullagerbyten så kanske det kan vara bättre invänta nästa byte på motsatt sida. 17000 mil med originallager är dock ytterst sällsynt. Mina gav upp runt 13000, finns de som bytt så tidigt som 5000, kanske mer vanligt runt 10000mil.
av JallooZ
#1327331
Okej, bilen har full servicehistorik och samtliga kvitton finns. Ska undersöka ev tidigare byte.
En annan fråga dock, tittade på en SKF video för hjullager byte. Dom smörjde utsidan med "special SKF" korrisionspasta innan det pressades in. Är det något man bör göra med ex kopparpasta eller är det bara köra på?
av JallooZ
#1327361
Ingen info om tidigare byte så byter båda när jag ändå håller på. 940kronor styck för SKF är som hittat. Mekonomen tar 1900 för FAG.
Bara invänta leverans och köra.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]