NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
#1327363
JallooZ skrev:En annan fråga dock, tittade på en SKF video för hjullager byte. Dom smörjde utsidan med "special SKF" korrisionspasta innan det pressades in. Är det något man bör göra med ex kopparpasta eller är det bara köra på?
Jag smorde lagret och spindelns lagersäte med Kronans lagerfett https://www.tradera.com/item/2902/34617 ... erfett-020 kanske svårt att få tag i, men det bästa allroundfettet som finns. Gjorde rent från rost innan jag pressade i lagret. Gick ju klart lättare att pressa i jft presssa ut lagret tack vare fettet. Kopparpasta skulle inte jag använda, antikorrosionspasta vet jag inte vad det är för typ. Det stoppar ju hur som helst inte rosten på insidan av spindeln, där dammskydden sitter. Att det blir lite rost mellan lagret och sätet spelar ju ingen roll.
av dieselputte
#1327366
JallooZ skrev: 940kronor styck för SKF är som hittat. Mekonomen tar 1900 för FAG.
Bara invänta leverans och köra.
SKF är bra, undvik Mapco, har för mig jag gav 650kr/st vid första bytet, de höll lite över 1 år. Första bytet blev jag tvungen göra på verkstad då yttre drivknutarnas splines var limmade, krävdes c 5ton pressstyrka i avdragaren innan de släppte. Efter 1 år blev det byte till SKF, bägge fram.

Tips till TS, kolla så dina inte drivknutar är limmade innan du köper typ Biltemas pressverktyg.
av JallooZ
#1327368
Alright. Hur ser jag/vet jag ifall splinsen är limmade? Syns det från utsidan eller först när jag plockar ner allt?
av dieselputte
#1327393
JallooZ skrev:Alright. Hur ser jag/vet jag ifall splinsen är limmade? Syns det från utsidan eller först när jag plockar ner allt?
Möjligt man kan prova lossa centrumskruven som spänner fast drivaxeln i navet , lossa den skruven flera varv , prova att ta tag i skruvens skalle med en polygrip och skjuta skruven in och ut . Rör sig skruv + drivaxel lätt så är den inte limmad. Är det stumt kan du klappa till lite lätt med en gummiklubba, händer inget då är den manske limmad.

De gånger jag tagit isär hjulspindel efter de pressade isär första gången har det gått lätt att röra drivaxeln efter man lossat centrumskruven.

Skall tillägga att min drivaxlar inte var limmade från fabrik, utan det utfördes som en extra åtgärd när bilen var c 1 år gammal. Symptomet var ett irriterande kraftigt klick från navet varje gång man växlade från 1an till back, eller tvärtom. Lämnade in bilen till Volvo handlarn och de tog då loss drivaxlarna och hade dit glaslim (tror jag det heter?) , typ nån stark epoxy, drog åt allt så fick jag hämta bilen efter några timmar. Har ingen aning om detta öht görs i fabrik, eller om det hela berodde på att man dragit åt centrumskruven för löst i fabrik och verkstäderna fick tips om att limma

OBS! Var sedan försiktig när du tar isär allt så inte drivaxlens inre knut poppar ut ur växellådans packbox, då rinner det garanterat ut växellådsolja.

Hade V70 D5a förr och det var samma där, man limmade splines i drivknutarna på verkstad för att få bort klickljudet.
av JallooZ
#1329237
Lägesrapport.
Slet idag i solskenet och bytte hjullager. 3.5timme senare var allt klart. Vänster tog 2.5timme och höger 1 timme när jag visste hur allt gick till och vad jag behövde få bort (eller inte få bort).. Gladeligen så var inte mina drivaxlar limmade så det gick smidigt, behövde enbart få knäcka isär spindelleden för att få ut drivaxlarna ordentligt. Kämpade med vänstersidan för att få bort styrleden också och självklart så kärvade den, efter mycket svordomar så fick jag iallafall tillbaka den och insåg att den inte ens behövdes lossas på. Verktygssatsen från biltema är värd sin vikt i guld, fungerar kanon men man behöver en lång hävstång för att orka dra av det gamla lagret, sitter som berget.
Lagrerna då? Inga synliga fel, heller ingenting som rasslade när jag snurrade dom, gick hur fint som helst, möjligtvis att det vänstra gick lite trögare än det högra. Men något fel var det med dom iallafall för nu är allt rasselljud ljud borta.
av kebabpizza
#1329241
Lagerfel kan vara knepiga ibland, men det är lite skillnad att känna med handkraft eller låta ett antal hundra kilo bil jobba mot lagret.
av JallooZ
#1329403
Absolut. Med tanke på att den billigaste verkstaden i mitt område skulle ha över 4000kronor i enbart arbetskostnad så känns det skönt att det gick o göra själv med ett biltema verktyg för 1700 som jag förhoppningsvis kan ha användning för i framtiden också.
Sen är det oftast ingen raketforskning att arbeta på bilen själv. Skruva ihop allt i samma ordning som du lossade så brukar det gå bra :)
Användarvisningsbild
av HCP
#1329417
Nice att se att man kan pilla det själv. Har också fått brummande ljud när man svänger och vid pådrag eller motorbroms så får nog skaffa detdär kitet från biltema.
3500 skulle de ha på lokala verkstaden här, men offrar gärna några timmar för att halvera den kostnaden :)

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]