NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1327073
Förra hösten bytte jag strålkastare på min V50. Hittade beg s40 lyktor med svart hus och flyttade själv över xenon glödlampor mm från de gamla till de nya strålkastarna. Märkte att halvljuset lyste lågt ner och en privat mekaniker fixade justering av halvljuset genom att han hade en vän som jobbade på Bilia. Ikväll körde jag 2 timmar mörkerkörning och tyckte att halvljuset låg alldeles för lågt ner och nära framför bilen.

Antingen får jag nu lämna in bilen på verkstad för justering av halvljuset eller går jag testa att byta tillbaka till mina gamla strålkastare. MEN är det säkert att själv flytta över xenon mm och koppla ur och på strålkastarna eller kan det vara farligt och man kan få ström i sig? (en bilkunnig bekant som hävdade detta)

Tack på förhand!

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av HCP
#1327074
Att du ska lyckas få urladdningen i dig krävs nästan att något är skadat, kablarna skadade så du verkligen får kontakt, om ens ballasterna klarar hålla laddning spec. länge efter att du kopplat ur batteriet innan du mekar.

Använd handskar, ta inte på bara kontaktytor och ha ingen ström inkopplad så är du relativt säker.
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1327085
Tack för svar!
Kan den låga ljusbilden bero på att jag bytt ut mina orginal v50 strålkastare mot s40 strålkastare? Dock ska ju dessa två bilmodeller Var identiska i rätt mkt. Det enda jag märkte vid bytet var att de inte till 100 procent har passformen, själva strålkastarna sticker ut någon cm medans mina orginal sätter sig helt jämnt med kanten på huven.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

av kvillebäck
#1327106
Om de kom från skroten så kanske de var kalibrerade olika? Dvs, V40 lamporna kanske hade ett annat neutralläge när strömmen bröts på den.Ex pga stor last eller liknande.
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1327432
kvillebäck skrev:Om de kom från skroten så kanske de var kalibrerade olika? Dvs, V40 lamporna kanske hade ett annat neutralläge när strömmen bröts på den.Ex pga stor last eller liknande.
Ja något sådant kan det säkert ha varit. Jag köpte strålkastarna av en kille som hade de liggandes i sitt förråd och fick dem fraktade till mig. Som tur är köpte jag dem relativt billigt (1000 kr för ett par xenon strålkastare är ju rätt ok om de hade fungerat som de skulle Bild).
Körde in till verkstad igår och om jag förstod det rätt så gav den ena strålkastaren fel Ljusbild och gick troligen inte att kalibrera rätt eftersom något är sönder i strålkastaren. Fick iaf rådet att byta till mina gamla strålkastare.

Måste fråga en annan sak med.
De gamla strålkastarna tog in rätt mkt fukt (dock har de nya också gjort det till viss del) och en privat mekaniker har borrat ett litet håll långt ner på varje strålkastarglas för att fukten ska kunna gå ut. Är det ok att ha det så eller det finns risk för att det kommer in ännu mer fukt och att tex xenonlamporna blir skadade i och med att det finns ett litet hål i strålkastaren?

Tack på förhand!

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

av mrok
#1333666
Vet inte hur det är på S40/V50 men på frugans C30 2010 när vi bytte ena strålkastaren så lös den också lågt och nära bilen. Det vi var tvungna att göra var att koppla upp bilen och göra en adaptering av strålkastaren, sedan så funkade den som den skulle.
Användarvisningsbild
av P210
#1333686
Hade din bil Xenonljuss original? I så fall kanske den automatiska nivåregleringen slutat fungera. Kolla i så fall om lyktorna justerar sig vid start av bilen. Gör de inte det så behöver de kalibreras om eftersom de sannolikt ställt sig i lägsta möjliga position.
Nivåregleringen sitter i hjulhuset fram;
2019-08-23_131147.jpg
2019-08-23_131147.jpg (45.45 KiB) Visad 1674 gånger
av dieselputte
#1333693
P210 skrev:Kolla i så fall om lyktorna justerar sig vid start av bilen. Gör de inte det så behöver de kalibreras om eftersom de sannolikt ställt sig i lägsta möjliga position.
Nivåregleringen sitter i hjulhuset fram;
2019-08-23_131147.jpg
De med Xenon före Faceliften rör sig inte vid uppstart, de efter gör det , så det beror på vilken årsmodell TS har.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]