NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tiger51
#1326708
Hej!
Besiktigade bilen i förra veckan och fick då givetvis en anmärkning (alltid är det något) på parkeringsbroms höger. Har läst en hel del trådar som handlar om detta där folk skriver att armen som sitter på oket brukar kärva och att den måste gå tillbaka helt för att självjusteringen skall fungera. Tar perfekt på vänstersidan och nästan inget på högersidan. Testade att lossa viren för att kunna motionera armen ( gick inte hela vägen bak). När Virén var loss gick armen lätt tillbaka. Testade att släppa på vire-spännaren under handbromsdamasken och fick resultatet att den nästan gick hela vägen tillbaka även med viren på, tog bra på vänster som innan, men trots ett jävulskt ryckande i handbromsen känner jag inte att det blir bättre på högersidan. Vad kan det vara som är fel? Beläggen är troligtvis bytta ganska nyligen för de ser fina ut.
Tack på förhand :)
av qsecofr
#1326730
Självjusteringen inuti oket kan ha kärvat fast. Ta loss oket och skruva in kolven i botten. Montera det igen och se om det funkar bättre.

Tapatalked.

av dieselputte
#1326782
Är du helt säker på att hävarmen går helt tillbaka till neutralläget ? Ta i med en polygrip, passa även på att smörja hävarmens axel med silikon, inte 5-56 (förstör gummi packningar/tätningar )

Prova även som sagt att skruva in kolven , sen provar du att vrida fram och tillbaka med hävarmen till resp ändlägen. Åker inte kolven ut då är okets självjustering trasig och du måste byta ok.
av Okalettos
#1326789
Halvt offtopic.. hur fungerar självjusteringen på volvo..?
Minns att när jag bytte bromsbelägg bak på Honda Accord 2003 (underbar bil och motor f ö) , som också har integrerad och självjusterande handbroms.. Så var det tydligen väldigt viktigt vid slutmontaget att kolven var "utdragen för hand" så att det blev max typ 1,5mm spel mellan kolv och belägg.. SEN skulle man trycka hårt på bromspedalen några gånger så att det blev kloss-an.. och därefter dra i handbromsen.. Sen var det klart!
Om man inte följde detta så skulle inte självjusteringen fungera (pga den korsgängade "pinnen" inuti, på något sätt..).. Det låg t o m en obs-lapp från fabrik om detta medskickat i beläggens förpackning..
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselputte
#1326801
När jag bytte belägg skruvade jag in kolvarna i botten. Körde med pedalen tills det blev motstånd, drog ett 30 tal ggr i bromsspaken. Sen dess har det funkat, gör genomgång och smörjer upp hävarmarna varje gång jag skiftat vinter/sommarhjul. Kanske 7-8år nu.
av tiger51
#1326911
Stort tack för alla svar! Jag skall göra ett nytt försök på onsdag, ska fixa ett bromskolvsverktyg och pressa tillbaka kolvarna så får man väl se! Tyckte bara det var märkligt att den inte går tillbaka när viren är på höger sida är på men däremot på vänstersidan...
av tiger51
#1327111
Hej igen!
100% säker, armen rör sig fint, men när jag kikar in mot kolven samtidigt som jag vrider på den så ser jag att den rör sig pyttelite utåt, men nästan ingenting. Detta fastän jag motionerat den minst 150 gånger fram och tillbaka... Har en bra bit till närmsta bildelsaffär. Skall man satsa på ett nytt ok eller ett bromskolvsverktyg för att testa att pressa tillbaka kolven?
Tack på förhand!
/David
av Okalettos
#1327113
Har du lyckats motionera in (med rotation) och ut, utan bromskolvsverktyg, så kommer nog inte ett bromskolvsverktyg göra nån skillnad.
Prova att göra som jag beskrev angående Honda.. Värt att prova åtminstone!
av Okalettos
#1327115
Aha, inser nu att du har motionerat armen och inte kolven..
Ett bromskolvverktyg (högergängat på V50 flexifuel) kan vara smidigt, dock inte så lätt att hitta ett som passar bromskolven.. Letar själv efter ett sånt verktyg, är alltid lite knöligt att använda tving och nåt eget verktyg för rotationen, även om det ofta funkar med lite tålamod..
Enl Mekonomen ska deras universal passa V50 flexifuel, enligt mailkonversation häromdan.. Så jag ska nog köpa det och se om det passar, annars gör jag återköp.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]