NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissebrun
#1325832
Kastar ut en fråga angående styrservooljenivå. Då jag länge haft ett märkligt molande ljud vid start som jag inte lyckats härleda på något sätt ( varvtal , ac mm ) upptäckte jag idag att vid fullt rattutslag åt bägge håll försvann ljudet. Då gick misstankarna till styrservon så bort med högra strålkastaren och ett titt i oljebehållaren. Såg ingen nivå åtminstone 4-5 cm ner. Så då till min fråga : finns det någon nivåmarkering eller hur mycket ska det vara i behållaren ?
Mvh Conny.
Användarvisningsbild
av Omlott
#1325846
Godkväll Conny!

Vilken bil har du?

Mycket möjligt att det är styrservon. På min v50 finns det markering. Men det är riktigt svårt att se igenom behållaren..

Min V50 2,4 -2004 har styrservon börjat låta lite och är småseg i början. Oljan var riktigt svart/brun. Håller på att byta oljan i behållaren då och då. Så att det tills slut blir fräshare olja i hela systemet. Smidigaste sättet att tömma systemet är som jag förstår att koppla bort returledningen och hälla i mer olja medans man gör fullt rattutslag fram och tillbaka. INTE MED PUMPEN IGÅNG.

Så här kan man spola ur systemet. Lite stökig video men...
Senast redigerad av 1 Omlott, redigerad totalt 0 gånger.
av Okalettos
#1325854
Lys med ficklampa ner i påfyllningshålet så blir det lätt att se vätskan i förhållande till min/max-nivå..

Mvh :)
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.