NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grabb1
#1325751
Hej

Avgasreningssystemslampan (motorlampan?) poppade lite olägligt upp orange igår samtidigt som jag ca 10 minuter innan märkte stor skillnad på prestandan och då framförallt accelerationen. Motorn kändes ordentligt strypt samtidigt som den ändå klarade sig hem ca 4 mil i 70-80 kmh.

Första tanken är bränslefilter då jag tidigare haft problem med just det ca 8 månader sedan, dock betedde sig det annorlunda då (ingen lampa men motorstopp även i höga var och hög hastighet). Tomgången vid inbromsningar har gått ner lågt o varit darrande nära motorstopp ibland senaste veckan, annars har jag inte märkt nån skillnad som lett upp till problemet.

Problematiken är att det är sanslöst långa väntetider på närliggande verkstäder nu i semestertider och jag är i behov av bilen samtidigt som jag är osugen på att köra med strypt motor och varningslampa i onödan.

Tips mottages gärna på vad jag skulle kunna felsöka själv och eventuellt byta.

Begränsad kunskap när det kommer till mek.

Tack på förhand.
#1325757
Hur långt har bilen gått?
Denna motor kräver byte av partikelfilter vid 12´ mil...
Körs ofta korta sträckor? Även det kan ibland sätta igen avgasreningen på en dieselbil.
av Grabb1
#1326313
9500 är den uppe på nu. Gått medellånga sträckor sen i våras 3,5 mil åt vardera håll till jobb. Dock gått relativt mycket korta sträckor o fått sin dos av kallstarter senaste året.

När lampan tändes var den på en landsvägskörning på 6-7 mil dock under ösregn om det på något sätt skulle kunna påverka.
av Grabb1
#1327260
Stämde bra med eolys. Sånär på tom o bilen lade sig i låg-effektsläge. Skulle ha blivit påfylld enligt intervallerna på förra servicen (9år, var 3dje år) men det missade ju tydligen märkesverstan.

Tack för hjälp
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&au[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]