NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CC75
#1325894
Hej

Tack för alla svar. Lite återkoppling från vad som gjordes igår kväll. Min svåger kom förbi och vi kopplade på startkablar. Bilen startade direkt. Vi tog bort startkablarna och kunde konstatera att den "läckte ström". På cirka en halvtimme gick den från 12,46 till 12,25. Min svåger mätte även på ett annat sätt och då såg vi ett "läckage" på 000,6 (förstod dessvärre inte vad det innebar) men motsvarande siffra på min svågers bil var 000,1 till 000,2. Jag är inte särskilt kunnig så jag vet inte om det är normalt eller inte. Vi tittade även i cellerna och två av dem upplevde vi var lite "saggiga". Efter ovan nämnd halvtimme försökte vi starta bilen igen utan startkablar men men då var det igen kkkkk kkkkkk. Vänster strålkastare gick igång (men inte den högra). Motorvarningslampan började lysa men strax senare var bilen helt "död". Vi satte på startkablar, inga problem. Startade direkt.

Vi är nu inne på att det är batteriet och kommer i eftermiddag köpa och installera ett nytt. Förhoppningsvis löser det problemet. Jag återkopplar igen med resultatet.

// CC
av hockeytok
#1325954
Hej igen !
Förstår jag det rätt , att ni mätte 12,nånting när bilen var igång - då tror jag att ni har ett problem med generatorn. Bör nog vara 13.6 - 14 V Om du har en batteri-laddare , sätt dit den några timmar. Om batteriet är skapligt bör bilen gå att starta då.
Med vänlig hälsning, ht
av CC75
#1326076
Hej

Återkoppling. Köpte nytt batteri igår. Innan vi satte dit det mätte vi åter det gamla batteriet utan att först ha startat bilen. I förrgår visade mätningen 12,47 när vi startat bilen med hjälp av startkablar. Den gick ned till 12,25 på cirka en halvtimme (bil avstängd). När vi nu mätte cirka 20 timmar senare var den nere på 8 någonting.

Vi bytte batteriet och bilen startade direkt. En mätning visade 14,45. Hade bilen igång en liten stund. Stängde av och prövade igen cirka en timme senare. Inga problem. Det verkar således ha varit batteriet som var problemet. Vi ska mäta igen för att se så inte något ligger och tjuvdrar. Det finns inget som just nu tyder på det och då får man vara glad att det är så "enkla" fel. Själv trodde jag dock att batterier dog långsamt, därav att jag ställde frågan i detta forum. Jag var övertygad om att det var något mer komplicerat med tanke på hur fort och komplett bilen "dog" samt de lustiga fenomen i form av lampor som inte gick att stänga av och olika varningslampor som lyste. Det säger dock mer om min bristande kunskap. Gott att ha detta forum att ställa frågor till. Tack alla ni som svarade.

// CC
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1326092
Är det en diesel du har så äter värmaren batteri om man inte stödladdar det.
Detta pga. att värmaren inte har något på/av-läge utan startar per automatik när det är under en viss temperatur.

På nyare modeller kan man stänga av värmaren om man ska köra kortare sträckor, vilket sparar lite på batteriet.
av CC75
#1326139
fjohan82 skrev: tor 11 jul 2019, 11:14 Är det en diesel du har så äter värmaren batteri om man inte stödladdar det.
Detta pga. att värmaren inte har något på/av-läge utan startar per automatik när det är under en viss temperatur.

På nyare modeller kan man stänga av värmaren om man ska köra kortare sträckor, vilket sparar lite på batteriet.
Hej

Det är en bensinare. 2010 års modell.

// CC
#1326145
Batterier är förbrukningsvara. Om det är originalbatteriet från 2010 har det hållit bra.

Det går att döda batterier på väldigt kort tid genom att tömma det, och låta det stå tomt t.ex. genom värmaranvändning.

Bra om allting lösts nu. Det kan också finnas problem med laddningen eller tjuvström — men det lär visa sig.

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]