NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1325678
Hrj,

Är det någon som har kunskap/idéer kring att tändningen ibland inte accepterar nycklarna?

Har senaste veckan råkat ut för det 3 gånger.. att jag sätter i nyckeln i tändningen och ska starta motorn som vanligt, men inget händer + att displayen säger att "nyckeln kan inte hittas"..
Om jag väntar nån minut och provar igen så har det hittills gått bra (dvs plötsligt köper bilen nycklarna och allt är som vanligt)..
Känns lite läskigt att ha det såhär..
Hur felsöker man detta? Kan man göra något med hjälp av Vida..?

Den enda felkoden jag ser i Vida är
"CEM-6C41 Start control module (SCU) wrong key id" och den koden går inte att radera.. Den koden har funnits ända sen några månader tillbaka, då bilen plötsligt fick för sig att ingen av nycklarna längre är registrerade (dvs det står 0 nycklar i bilens meny på mittkonsolen).. Men ändå så köper den alltså nycklarna i verkligheten, med undantag för det intermittenta problemet ovan.

Bilen är en V50 1.8F Summum MY08.

Mvh :)
#1325719
Strular båda nycklarna? Känns väl långsökt med glapp i nyckeln i så fall?

Jag vet att på MC så kunde antenn-ringen gå sönder, den sitter runt nyckelhålet på något vis och är den prylen som ska läsa av nyckeln.
Vad jag vet fanns den inte att köpa lös utan man fick byta hela låset, vilket var snordyrt.
En bilskrot kanske kan vara en lösning i så fall?


Senast redigerad av 1 malajo, redigerad totalt 0 gånger.
#1325822
Ser att det finns gott om begagnade tändlås (med tillhörande nycklar) på bildelsbasen..
Nån som bytt tändlås på egen hand..?
Måste det paras/programmeras ihop med bilen..?
#1325853
Tråkigt problem. Börjar bli glapp i mitt tändlås på min V50 2,4 från 2004. "Nyckelfel försök igen". Löser sig om jag tar spjärn åt vänster med nyckeln i och drar lite bakåt. Sen går det att starta som vanligt.

När jag läste runt så förstod jag det som att det är bara centrallåset som hör till nyckeln. Men jag kan ha fel. Skaffat ett begangnat tändningslås på skroten. Var ganska lätt att demontera..mycket som måste plockas bort för att komma åt dock.

Här skrivs det en del.
viewtopic.php?t=115786

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]