NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1324974
Som sagt, den kyler bara 15min cirka, beroende på utetemp.
Jag vet om metoden att shimma kompressorkopplingen men ska snart byta remmar och generator så tänkte vänta med att kolla det tills det är dags.

Under tiden har jag kollat lite annat, bl.a. kylfläkten.
Denne kan ju slås på av flera enheter, endera utifrån motortemp men även AC;n kan ju kicka igång den om tempen i kylsystemet blir för hög så den vill ha kyla - vilket den aldrig gör på min kärra när kylan slutar blåsa inne i kupén.
Tvångsstartar jag kylarfläkten från VIDA så håller kylan i sig och slutar inte, nåja, väntade bara 40min med fläkten igång och det blåste kallt hela tiden.

Någon som haft liknande bekymmer?

Eller är det bara kolla spacing på kompressorkopplingen innan man busar mer med detta kanske :x
#1325032
Låter ju som att det är kylarfläkten som är problemet, AC stänger av sig om trycket i systemet blir för högt vilket det gör om inte kylarfläkten går å ventilerar bort värmen. Inga felkoder på Kylarfläkten eller?
#1325068
Inga felkoder alls, och fläkten startar när man står på tomgång länge i varmt väder. Och den funkar om jag tvingar den via VIDA.
Men AC;n kickar aldrig igång den, vilket är lite knepigt :)

Ska iväg på en långtur inom kort, så jag ska ta med laptopen och kika lite nu och då om det är några felkoder som ploppar upp. Kan labba lite mer med AC;n också under längre körning.
#1325862
Schimsade min v50 2,4 -2004 idag. Ac:n la av efter en stunds körning. Gick att stänga av acn och vänta ett bra tag så fick man lite kyla igen.
Var 0,8 millimeters mellanrum mellan remskiva och kompressorkopplingen. Istället för 0,3-0,5.
#1327075
Omlott skrev:Schimsade min v50 2,4 -2004 idag. Ac:n la av efter en stunds körning. Gick att stänga av acn och vänta ett bra tag så fick man lite kyla igen.
Var 0,8 millimeters mellanrum mellan remskiva och kompressorkopplingen. Istället för 0,3-0,5.
Ser nog ut som att det är den vägen jag får gå också. Ska ändå ner med generator och alla remmar och spännare så man får passa på att mäta upp, men högst troligen samma fenomen här.
Trodde jag skulle komma undan lite enklare, men icket :)
#1348294
HCP skrev: ons 17 jul 2019, 03:17
Omlott skrev:Schimsade min v50 2,4 -2004 idag. Ac:n la av efter en stunds körning. Gick att stänga av acn och vänta ett bra tag så fick man lite kyla igen.
Var 0,8 millimeters mellanrum mellan remskiva och kompressorkopplingen. Istället för 0,3-0,5.
Ser nog ut som att det är den vägen jag får gå också. Ska ändå ner med generator och alla remmar och spännare så man får passa på att mäta upp, men högst troligen samma fenomen här.
Trodde jag skulle komma undan lite enklare, men icket :)
Ska vara så jävligt som möjligt ;)
Fick du till det?
#1348350
Omlott skrev: fre 15 nov 2019, 19:46 Ska vara så jävligt som möjligt ;)
Fick du till det?
Inte löst än, men felet är fel spacing totalt.
Måttade när jag bytte alla remmar och spännare och de va långt ifrån, bladmåttet räckte inte ens :-D .
Trodde de löste sig själv eller "gick till sig" i höst men de började igen när det blev kallt så det var nog bara önsketänkande.

Regnade ute och hade inget vettigt verktyg då så lät det vara, men har fått verktyget i lådan nu så det blir väl till veckan nu när man gärna vill ha värme längre än 15min :)
#1358668
Har samma problem i min. Shimsade om i somras men tog bara bort den lilla brickan (vilket skulle räcka eftersom avståndet då blev typ 0,3 mm) men det funkade bara halvt om halvt så tiden till av stängning förlängdes något. Ska ge mig på det i sommar igen o då ska stora brickan väck. Funkar de inte efter det så blir det till att byta hela magnetkopplingen.
Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]