NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
#89619
På en V50 2.0D. Bilen känns trött, som att turbon inte laddar. Kan man köra med bilen eller är det bärgare som gäller?
av Kevlar
#89638
Motorstyrningen har gått i nöd-läge, sk. "limp home mode". Det är precis vad det låter som - kör till verkstaden, inte längre. Så länge inte oljetryckslampan lyser hade jag nog kört dit iaf.

Förresten, nu blev jag osäker. Finns det en oljetryckslampa eller är den ersatt av summalarmlampan för motorn?

Någon annan får ta reda på det, men det står säkert nåt vettigt i din manual. Brukar finnas förklaringar till alla info-meddelanden och ev. lampor.

Så länge det finns oljetryck kan man ta sig fram.
av dali
#89728
Pratade med Volvo Assistans igår och det var OK att köra hem bilen, så länge det inte kom något "rött" felmeddelande.

Har bokat tid på verkstad idag så att de kan avläsa felkoder, han jag pratade med nämnde något om att rapsinblandningen (RME) i dieseln kan ställa till problem när det är kallt (-22 igår) och att det kan vara det som är problemet. Jag har kört bilen i temperaturer ner mot -30 tidigare utan problem, men det kanske var en "bättre" diesel i tanken den gången (tankar alltid på samma ställe, ingen finsk brännolja eller liknande i tanken).
av plamek
#89873
dali skrev:Pratade med Volvo Assistans igår och det var OK att köra hem bilen, så länge det inte kom något "rött" felmeddelande.

Har bokat tid på verkstad idag så att de kan avläsa felkoder, han jag pratade med nämnde något om att rapsinblandningen (RME) i dieseln kan ställa till problem när det är kallt (-22 igår) och att det kan vara det som är problemet. Jag har kört bilen i temperaturer ner mot -30 tidigare utan problem, men det kanske var en "bättre" diesel i tanken den gången (tankar alltid på samma ställe, ingen finsk brännolja eller liknande i tanken).
Är det raps i all diesel numera? Försvinner den vanliga citydieseln nu då? Jag lade in en bild här på min 2,0D när jag körde i -35 grader, det var inga probs, men det var för två år sedan med Shell:s citydiesel.
av dali
#89881
Vet inte om det alltid är RME inblandat och i så fall hur mycket. Lämnade in bilen på verktstad idag och samtidigt som jag lämnar in bilen så är det en annan kund som hämtar ut en V50 2.0D som haft samma felmeddelande och symptom. På den bilen räckte det med mjukvaruuppdatering, så de gjorde samma sak med min, men det var osäkert om det hjälpte så jag ska testa över helgen. Den känns betydligt piggare, men inte som tidigare ... ev är det ett annat fel på min bil.
av Frigge
#89893
Av någon anledning brukar bränslefiltret sätta igen sig för tidigt på dessa bilar. Med dom symtomen du har brukar det räcka med byte filter och uppgradering ECM
av dali
#89934
OK, tackar för tipset, om bilen fortfarande känns seg på måndag ska jag höra om verkstaden har bytt filtret.
av norpan
#90027
hej dali, problemen med 2,0D blir nog flera i takt med att dieselbilar blir allt mer populära i Sverige. Ditt problem är bekräftelse på mina misstankar att något inte står rätt till med den motorn efter att i många månader har läst det tyska volvoforum http://www.motor-talk.de (klicka på volvo) och även några engelskspråkiga threads. Mitt intresse väcktes genom att jag funderar på att byta från min nuv. 2,4 i till en 2,0 D. Bensinmotorn med 170 hästar gick utan anmärkning i 18 månader, men sedan började den krångla oavbrytet efter ca. 3000 mil: startproblem förorsakat av generatorn, bränslepump, elektronik osv. osv.
Men PSA dieseln på 136 hästar verkar inte vara så mycket bättre. Det tyska
forumet har mängder med beskrivelser som liknar det du skriver. Slöa motorer som går i nödprogram och det verkar som om verkstäderna inte kan åtgärda felen. Det har bytts EGR ventiler, filter, bränslepumpar.
Många insändare klagar på ryckande gång vid låga varv och verkstäderna hänvisar till partikelfiltrar som inte rengörs ordentligt om man bara kör korta sträckor. Till saken hör att man bara säljer dieseln i kombination med
6 växlade lådor på kontinenten och just den lådan har man slutat med i Skandinavien. Varför? Trodde först att det var den som orsakade alla felen,
för att många kör på sexan i för låga varvtal.
Det blir intressant att se utvecklingen här i Sverige, där försälningssiffrorna
för 2,0 D ökar stadig.
Kanske någon teknikkunning kan bringa lite ljus i problemet och svarar här.
Lycka till med ditt verkstadsbesök. Väntar med spänning på din rapport.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#90103
Hallå, från och med Augusti förra året låginblandas numera 5% RME i all Diesel i Sverige. Sannolikt kommer snart en ökad inblandning till 10%

Eu har förresten precis godkännt en höjd inblandning av etanol i all bensin från 5% nu till 10%
av dali
#90172
Nu har jag kört några vändor sedan uppgraderingen och motorn känns mycket piggare. Inbillar mig att den gradvis går bättre och bättre, kanske behövde nya mjukvaran några mil på sig att anpassa sig?

Än så länge har felmeddelandet inte återkommit, imorgon kommer jag att köra totalt 12 mil (tur och retur till jobbet), om motorn fortfarande känns OK efter det så räckte det nog med ny mjukvara.

Hade in bilen på 4000-milaservice för ca 300 mil sedan, en av punkterna är att bränslefiltret ska "dräneras", vet inte vad det innebär men antar att filtret kontrolleras och ev rengörs då.
EGR kylare 2,0 D

Har rengjort egr kylaren och ventilen på min[…]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]