NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av guli12
#1324124
Tja! Har en v50 1,6d som gått strax under 24000 mil och det är väl dags att byta dpf på den. Vet att det finns ful lösningar där man häller i olika tillsatser i tanken eller i själva filtret. Bilen sätter felkod i VIDA att partikelfiltret är fullt. Vilken är den bästa lösningen förutom att byta filtret?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1325429
youknas skrev: sön 07 jul 2019, 21:32 På min v70 d5 ska man köra på motorväg så rensar den filtret själv. Kolla i boken vad den säger.
Bilen som TS har, har inte underhållsfritt filter.
Detta ska istället bytas var 12´ mil på den bilen med den motorn.

Visst finns det alternativ till byte, som diverse olika metoder för rengöring.
Dock kan det straffa sig i längden...
av youknas
#1325432
fjohan82 skrev: sön 07 jul 2019, 21:52
youknas skrev: sön 07 jul 2019, 21:32 På min v70 d5 ska man köra på motorväg så rensar den filtret själv. Kolla i boken vad den säger.
Bilen som TS har, har inte underhållsfritt filter.
Detta ska istället bytas var 12´ mil på den bilen med den motorn.

Visst finns det alternativ till byte, som diverse olika metoder för rengöring.
Dock kan det straffa sig i längden...
Okej okej.

Precis lärt mig om mitt självrensande. Man lär sig ngt nytt var dag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1325433
youknas skrev: sön 07 jul 2019, 21:56
fjohan82 skrev: sön 07 jul 2019, 21:52
youknas skrev: sön 07 jul 2019, 21:32 På min v70 d5 ska man köra på motorväg så rensar den filtret själv. Kolla i boken vad den säger.
Bilen som TS har, har inte underhållsfritt filter.
Detta ska istället bytas var 12´ mil på den bilen med den motorn.

Visst finns det alternativ till byte, som diverse olika metoder för rengöring.
Dock kan det straffa sig i längden...
Okej okej.

Precis lärt mig om mitt självrensande. Man lär sig ngt nytt var dag.
Det är bra det! :-)
av dieselputte
#1325584
fjohan82 skrev: Detta ska istället bytas var 12´ mil på den bilen med den motorn.
Det är vad Volvo rekommenderar, men långt ifrån alla behöver byta vid den körsträckan.

Ger rådet till TS att vara observant på den momentana förbrukningen som skjuter iväg c 0,2 dl/mil när den bränner av sot . Nollställ då ena tripmätaren och håll koll på hur långt det är mellan regenereringarna. Min bil (2.0D V50) är snart 14 år och har nästan 17000mil på mätaren, kör fortfarannde med original partikelfiltret. Jag ligger stadigt på runt 55-60mil mellan varje regenerering som då pågår i c 10-15 km. När mitt intervall kommer ned till 20 mil blir det byte av partikelfilter, om jag har kvar bilen då. Har läst om de som kört uppemot 20k utan att byta filter. Har man koll på dessa intervall, snittförbrukningen och oljestickan så slipper man risken för skenande motor. Vilket en del som slarvar med filterbyte , eller inte har koll på vare sig förbrukning och intervall i värsta fall kan råka ut för. Även läckande spridare kan orsaka detta, så håll koll. Sen spelar nog körmönstret en stor roll, vi kör sällan mindre än 20km åt gången

"Runaway diesel"



Volvo har nog angett 12k för att vara säkra mot kund.
av pdbepa
#1326406
Ett knep jag tror är rätt är att koppla en lampa från ett glödstift in i kupén.. När den tänds renar den filtret. För glödstiften går till när regeringen utförs.. Har det på min - 07 V50 1.6 funkar fint dessa 10000 mil jag har haft lampan inkopplad.. Tog ett led positions lampa

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]