NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1392038
Har precis samma problem på min V70 mk 1: AC:n slår av och på varannan sekund. Har fyllt systemet, shimsat kopplingen, bytt lågtrycksvakten (jo jag har bekräftat att det är denna som bryter och får kompressorn att stanna) men det hjälpte inte. Har pratat med Volvo-tekniker, shimsa kopplingen sa han, har frågat på Autoexperten, shimsa kopplingen sa de. Men det hjälper ju inte.
Misstänker att expansionsventilen är halvt igensatt så att tryckfallet blir för stort. Funderar på att helt rått kortsluta tryckvakten, då går kompressorn kontinuerligt. Skulle man kunna "nöta bort" eventuella avlagringar inne i expansionsventilen om man tvingar kompressorn att gå kontinuerligt?
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1392044
erikn skrev: ons 22 jul 2020, 21:03 På V50 sitter den bra till bakom innerskärmen, tog en halvtimme att fixa på dotterns bil, antar att den sitter liknande på S/V40. V70 första modellen är det skittrångt. På 940 är det hur gott om utrymme som helst. Jag gjorde en guide till 940, man behöver bara skruvarna, ingen plåtbit.

viewtopic.php?f=42&t=68329

Edit:

Kom på att jag gjorde en guide till V70 också.

viewtopic.php?f=16&t=107678
Jag förstår inte ditt inlägg.
Vad är syftet?
Användarvisningsbild
av erikn
#1392601
Ett antal inlägg om hur man ska tillverka plåtbiten för att dra av kopplingen, man behöver ingen plåtbit. Guiderna är för att underlätta, på V50 (där den sitter lika som på S/V40 bakom innerskärmen) fixar man shimsningen på under en halvtimme.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1507518
Haft läckage på bilen! Fick byta ena röret mellan kompressorn och kopplingen/skarven som sedan går vidare till kondensorn.
Efter detta har AC-service gjorts där det vakuumsugits, trycktestats, läcksökts och påfyllts med gas, olja och spårmedel.

Men magnetkopplingen slår inte till alls längre igen. Lite så som jag beskrivit tidigare.

Har nu haft inne den på volvo för felsökning, där kan konstateras att magnetkopplingen inte drar.
Fanns först spänning till kontakten till spolen vid felöskningens början för att sen inte finnas det vid återmontering av allt.
Spelet mellan tryckplatta och remhjul var inom specifikationerna också. Enligt teknikern 0.35mm vilket jag inte kommer ihåg att jag hade vid denna trådstart och efter min justering men det ser inte ut som om jag har skrivit om det här.. bara vad jag hade för spel innan. Kommer ihåg att jag fick ner det ganska ordentligt iaf..

Tryckgivarna har testats också genom att kortslutas.
Relä, säkring osv också.. inga fel.

Däremot så mätte teknikern aldrig spolens motstånd samt tittade på kabeln som har en skada då den har legat och skavt emot remmen. Detta pga ett clips som gått av.
Sen om del är ett kabelfel mellan kontakten och kontaktstycket i motorns styrenhet och relät och även en dålig spole.. eller att när teknikern mätte vid ihopsättning så spänningssattes inte kontakten från relät. Den ska ju kopplas av och till och inte gå hela tiden. Men det som också hade kunnats göras är att koppla 12v direkt på spolen vilket inte heller gjordes.

Så nu har jag iaf beställt en ny koppling från tyskland, inkl remskiva, tryckplatta, låsringar och spole.
Förhoppningsvis så blir det väl succé men det återstår att se. Känner att det kan ju inte bli så mycket värre då min nuvarande inte fungerar.
Eventuellt om möjligt kanske flytta över lagret från gamla till nya då jag inte riktigt vet vad det är för kvalitet på den. Det kanske inte går att knacka ut ens?
Kanske gör man mer förstörelse än nytta.

Som tur är så är det ju ett enkelt jobb och det är lätt att komma åt på min fordkompressor. På Zexel är det sagt att man måste loss med kompressorn osv för att komma åt. Iaf enligt volvos instruktioner.

Så den felsökning jag redan hade gjort gjorde även denna tekniker plus nån enstaka fler grej med kontakten och det.
Men nu vet jag ju definitivt att det är antingen kabeln eller/och spolen det är fel på.
Tveksam att det är nåt fel med kompressorn i sig. Internt finns ju någon säkerhetsventil för förhögt tryck samt någon till ventil men kopplingen ska ju ändå dra.

Det mekkiga är att kränga av och på remmen från svänghjulet. Har sett många använda ett litet verktyg till det med varierat resultat men vissa har använt nån skruvmejsel eller nåt annat att klämma emellan. Den skall ju by the book skäras av, motorn skall sänkas ner lite samt remspännaren till den långa remmen släppas på. Men allt det kändes omständigt.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1525396
Uppdatering!
Haft bilen inne på felsökning hos Volvo.
Där dömde teknikern ut magnetkopplingen.

Idag var jag till en verkstad för att byta magnetkopplingen.
Äntligen fungerar det. Den gamla spolen har gett upp. "Durrade" vid försök att manuellt spänningsmata.
Jag mätte upp spolen till 1.77 Megaohm. De skall ligga på 2-5 Ohm :)
Lagret lät inte speciellt kul heller. Så det var bra att det blev bytt.

Mekanikern påstod att det fungerar nu men jag kan inte verifiera detta då vi har minusgrader här o kompressorn jobbar endast vid temperatur över 0-grader.
Så jag får vänta och se helt enkelt. Jag har inget varmgarage jag kan testa i heller.

Skönt att det verkar vara löst. Jag bifogar lite bilder.
20230102_151934.jpg
20230102_151934.jpg (3.39 MiB) Visad 278 gånger
20230102_151927.jpg
20230102_151927.jpg (3.89 MiB) Visad 278 gånger
20230102_151911.jpg
20230102_151911.jpg (3.79 MiB) Visad 278 gånger
20230102_151842.jpg
20230102_151842.jpg (3.83 MiB) Visad 278 gånger
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]