NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
#1323478
Nu i dessa sommarvarma dagar så är det ju skönt med lite kyla i bilen tycker jag.
Men har blivit tvungen att köra runt med rutorna nere.
Detta pga att det verkar som om något med ACn är "trasig"
Jag tycker mig inte höra att kompressorn klickar igång som den brukar och man märker direkt på motorn och varvtalet att den startar.
Jag kan vrida temperaturen på minsta i läget "Lo" fläkten går då på max men det kommer bara varm/ljummen luft.
Förut för någon månad sedan så blev det riktigt kallt så att det knakade i plasten i instrumentpanelen.. säkert vid utblåsen.
Jag kan vrida till max värme och det blir då jättevarmt samtidigt som all belysning i bilen börjar att flimra. Även LCD-displayen för klimatanläggning/stereo. Detta har jag skrivit om i en annan tråd. Finns någon till med samma fenomen.

Jag kan trycka på AC-knappen på både on/off men märker ingen skillnad. Jo varvtalet minskar i läget Off.
I Auto eller i On så förändras inte temperaturen till kallare utan är ungefär densamma. Jag kan tycka att jag åtminstone borde kunna få uteluftens temperatur in i kupen? eller funkar det inte så? Ute har vi idag runt 15 grader. Därför var det riktigt svalkande med rutorna nere.

På vilka sätt kan jag SJÄLV diagnostisera detta? Är det något fel på kompressorn, kopplingen eller är köldmediet slut?
Eller är det så att enda sättet är att åka till någon som kan AC och koppla in sig med slangar och manometrar för att kolla både tryck och täthet med vakuum?
Jag tycker att den här kalla luften har inte kommit på engång på något år utan har liksom varit fördröjd.. och även kommit och gått så att säga. Inte vart kallt hela tiden.

Noterat har jag gjort är att då jag startat bilen så har det luktat ammoniak. Jag har inte bytt kupefilter på kanske 2-3år nu om inte 4. Beror det på det? eller är det gas jag känner? eller är det kattpiss? ibland smyger ju katter runt här. Går på bilarnas motorhuvar bland annat. Har ju sett tassavtrycken.

Bilen har rullat cirka 15.000 mil och är 2006 års årsmodell..
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1323483
I värsta fall antar jag..
Jag hoppas på köldmediet :) det blir "billigast" så tänker jag.
Kondensor och evaperatorn är säkert inte billiga och inte roliga att byta misstänker jag.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1323487
För att förtydliga, det luktar bara kattpiss när jag startar bilen och inte sen :)
Som jag förstått det så kan det lukta så om man inte bytt kupefiltret på länge. Detta pga filtret suger åt sig fukten och kondensvattnet som blir där inne i "lådan"
Såg att priserna på kondensorn och det andra inte var så jättefarliga om man shoppar utanför sverige förstås :)
#1323491
Orfeous skrev: ons 26 jun 2019, 16:04 För att förtydliga, det luktar bara kattpiss när jag startar bilen och inte sen :)
Som jag förstått det så kan det lukta så om man inte bytt kupefiltret på länge. Detta pga filtret suger åt sig fukten och kondensvattnet som blir där inne i "lådan"
Såg att priserna på kondensorn och det andra inte var så jättefarliga om man shoppar utanför sverige förstås :)
Skulle det vara kattpiss lär det nog lukta fan hela tiden. Har läst att det bildas bakterier på kylelementet. Och ett gammalt kupefilter kan lukta skit. Åk till nån vettig bil AC firma är mitt förslag.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1323493
Om jag inte minns fel så luktade det ammoniak även innan jag bytte kupefilter sist också.. så det har nog med det att göra :)
Jag får fundera på det. Brukar ju vilja ha runt 1500kr för en AC-kontroll.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1323799
Kollat säkringslådan. F27 10A är hel.
Konstatera kan jag göra med motorn igång är att kompressorn inte snurrar kopplingen står still när jag tittar ner bland remhjulen.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]