NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1323454
Plockade i en bättre begagnad dieselvärmare i min V50 för ett par år sedan då den originalmonterade gav upp (Eberspächer Hydronic D5). Den nyare har fungerat klanderfritt sedan dess, använder den ofta på morgonen även så här års då yttertempen kryper under 10 grader.

Nu i maj lånade jag ut bil+släp till en kompis och fick en full tank diesel som tack för hjälpen, plötsligt blev motorvärmaren fruktansvärt tjurig att få igång, kunde starta efter 4-5 försök med direktstarten men ibland fick jag ge upp.

Träffade kompisen nu på midsommar som berättade att han tankat Preem Evolution diesel vilken jag slentrianmässigt avfärdat som skräp och aldrig tankat utan att ha några egentliga argument för detta.

Nu efter att ha tankat diesel på min vanliga lågprismack går plötsligt dieselvärmaren som en klocka - tillfälligheter eller fler som dragit samma slutsats?
Hittade en träff när jag sökte på forumet;
viewtopic.php?f=31&t=82044&p=649988&hilit=preem#p649988
#1326899
Har tankat en gång med HVO100, då kom det kom upp varning för "sotfilter fullt". Har inte kört på tallolja sedan dess.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]