NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50Nilsson
#1322954
Hej på er
Jag har konstaterat att höger blinkers i min släpvagnskontakt (bilen, inte på släpet) har något problem. Den lyser hela tiden. Jag tänkte försöka följa kablen (den med alla 13). Frågan är nu vad jag behöver montera bort. Gissar att jag behöver ta bort frigoliten som ligger i botten på bagaget. Plus plastbiten som sitter längs bagageöppningen, där låsanordningen sitter. Någon som har en lätt beskrivning hur jag kommer åt där kablen är inkopplad?
av Xanthopteryx
#1322987
Finns inte tillstymmelse till skruv eller något sådant?
Många elproblem härör från just släpvagnskontakter - Det kommer in fukt och salt och sedan blir det all sköns spökigheter.

Så antingen öppna och kolla läget, om det går - annars tror jag personligen att jag skulle byta kontakt. Är den verkligen helgjuten så känns det som att den borde vara ansluten någonstans bak kring bagageutrymmet, men det vet säkert någon som har bättre koll på den biten.
av V50Nilsson
#1323004
Ingen skruv finns. Jag är ganska säker på att det är kontakten det är fel på. Tyvärr blir det väl till att byta kontakt + kabel. Alla kablar är vita (!) så det blir svårt att hålla reda på vilken som är vad. Ska höra med Volvo i morgon vad det kostar att få den utbytt. Säkert inte gratis...
av Xanthopteryx
#1323017
Det är bara att mäta sig fram: Klipp en sladd, mät i kontakten var den hör hemma, märk upp änden i bilen. Klipp nästa, mät, märk. Fortsätt... Sedan skarvar du med lödning och krympslang (inne i bilen såklart) till en ny kontakt.
av V50Nilsson
#1323099
Jag kollade upp priset med Volvo och de skulle ha ca 3 500 (inkl. kontakt + kabel, kostar 1 000 kr) för att göra jobbet med att byta. Inget att fundera på då jag enl. en manual jag hittade på nätet, får riva ut halva bilens inredning för att kunna byta själv. Så det överlåter jag till verkstaden :-)

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]