NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1322260
Min v50 blev igår kraflös. Efter mycket felsökning så har jag hittat felet och det är aktuatorn till turbon som är trasig. Plockade isär denna (två delar) och satte spänning direkt på motorenheten och då rör sig den arm som skall styra turbon vilket är bra. Däremot så ser kretskortet i den andra delen av aktuatorn inte bra ut. Den har tagit in fukt så att en komponent som jag gissar är ett motstånd blivit helt defekt. Finns det någon som vet vilket motstånd det skall sitta i denna?
Någon som är bra så sådnat här eller vet var man kan hitta rätt komponent?

6NW009543 | 763797 | G-27 | H-05HT2
Senast redigerad av 4 combato, redigerad totalt 0 gång.
#1322347
Hej , jag tycker det ser ut som en kondensator . Den blåa saken . Dessvärre ser ju kretskortet åxå bedrövligt ut , med fuktskadan . Undrar om det går att repa .
Ja, vilken bil är d ? Årsmodell mm . Sånt underlättar ju när vi ska spekulera i ev reparation . Har du kollat vad en ny modul kostar ?
Många ?
Med vänlig hälsning, ht
#1322468
Ahh, en kondensator. Tack, det hade jag inte tänkt på att det kan vara. Frågan är bara vilken sort.
Jag har letat på nätet i en månad och beställde en ny aktuator från Tyskland men dom skickade mig fel och sedan har jag inte hittat någon annan.
Att reparera i Sverige ligger på ca 4000kr och utomlands halva priset.
Jag tänkte nu då själv ge mig på att löda om dom lösa kontaktytorna och köpa en ny kondensator och hoppas det funkar.
Att köpa en ny i Sverige verkar inte vara möjligt. Säljs alltid tillsammans med hela turbon och då blir det ca 13000kr.
Det är till en V50 D5 2.4 -2008-

/C
#1322475
Hej igen!
Jooo, jag tror det är en kondensator. En sk ellyt. Viktigt att du monterar den nya åt samma håll , annars kommer röken😳. Man anger ellyter i mikrofarad och spänning.
Spänningen är vad den klarar maximalt , ( inte 12, kan räcka med 16 men helst 25V ) sedan ett värde som rymms på plats . Försök att böja trådarna som d är gjort på originalet . Ja, minus på lyten är troligen det svarta strecket och plus den andra, det är kanske en isolerad gummi-skiva på plus sidan ?
Kan vara någon form av störningsfilter för elektroniken , så modulen kan fungera utan , om du rengör och sätter ihop. Kul att du provar att repa 😀
Med vänlig hälsning, ht
#1323101
Ok... tack. Ett problem är dock att jag inte vad som sitter original. Har skivit till Hella och frågat men dom hänvisar till Garrett där jag inte fått något svar än. Misstänker dock att jag inte kommer få det heller eller att dom säger att dom inte lämnar ut det.

Vad händer om man stoppar in en med för hög/låg kapacitans?
Och vad händer om man stoppar in en med för hög/låg resistans?

/C
#1324264
Hej, igen !
Många frågor, BRA ! Ska försöka besvara efter förmåga. Ja , jag skulle nog rekommendera en lyt på 25V . De brukar ha bättre värden som filter ( " resistans ") Och ett värde ( uF ) som rymms där , den nya's fysiska mått . Det är ju rätt som " mickebike " skriver , de 3 sakerna är helt riktigt.
Vad som händer med fel " uF " <> tja , sämre eller bättre filter. 😀 Som jag skrev förut så kan den fungera utan ellyt , så vilket värde som helst är ju bättre ! Och man ska veta att lyter blir ofta sämre med åren , < värde ( uF ) och > " resistans ". ny lyt är bra !
Hoppas detta reder ut några av dina frågor.
Mvh ht

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]