Sida 1 av 2

V50 Disco i instrumentpanelen. CEM fel/byte/reparation.

Postat: ons 29 maj 2019, 14:30
av osktyn
Fyra gånger under de senast två månaderna har våran V50 D2 2012 fått totalt spel. Instrumentpanelen slocknar antingen helt, eller så vräks det ut felkoder av alla slag. Broms, airbag, you name it. Ibland kan man starta bilen igen, ibland inte. Efter en stund (5 minuter upp till 60 minuter) så är felet som bortblåst.

Känns såklart inte så kul. Senaste gången fick vi bli bärgade för bilen var okörbar.

Vi har bilen inne på Bilia och de säger att alla felkoder pekar mot en defekt CEM. Byte med jobb kostar 13500:-. Eftersom bilen har gått långt så är den inte värt så hemskt mycket mer än det, så jag undersöker alternativ.

Jag har läst om liknande fel här på forumet och därigenom hittat den här filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=QkG_tGTdoYk

Min nuvarande plan är att lämna in bilen på lokal verkstad och be dem utföra den beskrivna rengörningen/rensningen.

Vad finns det mer för saker man kan göra?

Re: V50 Disco i instrumentpanelen. CEM fel/byte/reparation.

Postat: ons 29 maj 2019, 14:33
av MechaniX
Kolla upp om batteriet är friskt, ett dåligt batteri ger såna symptom med felkoder.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk


Re: V50 Disco i instrumentpanelen. CEM fel/byte/reparation.

Postat: tor 30 maj 2019, 10:23
av osktyn
MechaniX skrev: ons 29 maj 2019, 14:33 Kolla upp om batteriet är friskt, ett dåligt batteri ger såna symptom med felkoder.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Friskt batteri = 12.7 V när allt är avstängt?

Re: V50 Disco i instrumentpanelen. CEM fel/byte/reparation.

Postat: tor 30 maj 2019, 19:30
av kvillebäck
Friskt batteri = 12.7 V när allt är avstängt?

Betyder ingenting. Du har väl inga problem när allt är avstängt? Vad har du när du kör på startmotorn? (Om du har en digital mätare så behöver du ställa in den för att spara Peak för att få ett riktigt resultat)

Symptomen du anger är typiska för dåligt batteri eller när en kortslutning drar mer än generatorn laddar så det inte blir något kvar till bilens datorer och boxar.

Ett gammalt batteri kan ha avlagringar som ligger och skvalpar på botten av batteriet och kan ge kortslutning i en cell vid belastning eller ändå konstigare, bara vid vid kurvor eller liknande.

Re: V50 Disco i instrumentpanelen. CEM fel/byte/reparation.

Postat: sön 02 jun 2019, 08:19
av osktyn
kvillebäck skrev: tor 30 maj 2019, 19:30 Friskt batteri = 12.7 V när allt är avstängt?

Betyder ingenting. Du har väl inga problem när allt är avstängt? Vad har du när du kör på startmotorn? (Om du har en digital mätare så behöver du ställa in den för att spara Peak för att få ett riktigt resultat)

Symptomen du anger är typiska för dåligt batteri eller när en kortslutning drar mer än generatorn laddar så det inte blir något kvar till bilens datorer och boxar.

Ett gammalt batteri kan ha avlagringar som ligger och skvalpar på botten av batteriet och kan ge kortslutning i en cell vid belastning eller ändå konstigare, bara vid vid kurvor eller liknande.
Nej jag har inga problem när bilen är avstängd. Men problemet uppstår ibland efter över en timmes körning (och ibland efter tre minuter), vilket gör att batteriproblem känns mer avlägset, men inte omöjligt. Ska mäta när jag fått tillbaka bilen. Vad är typiskt peak-spänning vid start?

Du har antagligen rätt i att det är något som sänker spänningen på 12V-kretsen, men nog borde Bilia åtminstone övervägt batteriet om det var ett möjligt problem?

Generatorn är bytt förra året och batteriet samtidigt. Däremot är det så att problemet bara uppstår i låga farter och när bilen accelerarar/deaccelerar åt något håll, t.ex. när vi kör över små gupp eller krypkör. Lite som ditt förslag med "skvalp" i botten, förutom att batteriet är relativt nytt.

Re: V50 Disco i instrumentpanelen. CEM fel/byte/reparation.

Postat: sön 02 jun 2019, 09:41
av dieselputte
Läs första kommentaren till denna film, där har du ditt problem. Batteri som är 1 år gammalt har inga avlagringar som kortsluter cell intermittent.


Re: V50 Disco i instrumentpanelen. CEM fel/byte/reparation.

Postat: sön 02 jun 2019, 15:34
av Haddock
Det är ofta fukt som kommer in i elektroniken och eroderar kopplingar som till slut ger konstiga elfel. Köp en torrboll ställ i bilen och se hur mycket vatten den kan samla upp på en vecka eller två.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


Re: V50 Disco i instrumentpanelen. CEM fel/byte/reparation.

Postat: mån 03 jun 2019, 09:15
av osktyn
dieselputte skrev: sön 02 jun 2019, 09:41 Läs första kommentaren till denna film, där har du ditt problem. Batteri som är 1 år gammalt har inga avlagringar som kortsluter cell intermittent.

Verkar stämma väl! Ungefär samma lösning som i filmen jag länkade.

Jag försöker hitta verkstäder som förstår vad jobbet består i. Finns det några specifika verkstadskedjor som är kända för att vara bra på elektronik-fix? De jag frågat har alla varit ganska frågande/avståndstagande.

Re: V50 Disco i instrumentpanelen. CEM fel/byte/reparation.

Postat: mån 03 jun 2019, 10:43
av dieselputte
Har du någon i bekanskapskretsen som är elektriker, eller svagströmstekniker så kan den personen säkerligen fixa detta. Enda viktiga är att koppla bort batteriet nån timma innan man tar isär allt.

Kontaktrengöring finns på Biltema, Jula, Classe, Kjelle etc , men bästa proukterna har ELFA. https://www.elfa.se/sv/kontaktrengoerin ... &campaign=

Här är en lämplig borste till dito sprej (passar säkert de flesta andra också) https://www.elfa.se/sv/sprayborste-foer ... track=true

En sån här borste kan vara bra att ha i kablarnas kontakter https://www.lyko.se/tepe/tepe-idb-bla?g ... PgEALw_wcB


Finns säkert verkstäder som utför denna rengöring, men som i verkligheten tar dyrt betalt för byte till en ny CEM

Re: V50 Disco i instrumentpanelen. CEM fel/byte/reparation.

Postat: tor 06 jun 2019, 02:23
av Michaelvecel
Jag har använt mig av OBS TUNING i Märsta för elektronikfel. Här är några länkar, skadar inte att höra med någon av dessa firmor iaf.

https://www.obdtuning.se/sv-SE

https://www.actronics.se