NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tskim
#1317286
Hej,

Har problem med att bilen varnar för problem, SRS behöver service och att bältet inte är isatt höger bak.
Det började med att trots att bältet var i så stod det att ingen av bältad höger bak till och från.
Under färd kunde statusen skifta från att någon var bältad eller inte.
Satte man bältet i låset till mittenbältet så var det inget problem.
Nu varnar den alltid för SRS antar jag och inte att någon inte satt i bältet korrekt.

Antar att detta kan vara ett elfel.
Bälteslåset går inte att öppna men kan man koppla förbi i kontaktstycket eller liknande för att inte trigga varningen och göra en diagnos på vad som är fel?
Kan man mäta i kontaktstycket för att se om bälteslåset är OK eller om det är någon "buss" som börjat krångla?
Var sitter förgreningspunkten? Har bara sett att kablaget från bälteslåset går in under mattan så jag har inte börjat riva ännu.
av Xanthopteryx
#1317345
Hittar du sladden till bältet så ryck kontakten, sätt i och juckla, ryck igen, några gånger. Om det är glappis.
SRS-lampan skulle kunna hänga ihop med problemet med just att någon kontakt/sensor spökar eftersom den inte kan ha koll på sprängladdningen i bältet är okej.

Hittar du inget där så leta vidare - kan finnas fler kontaktstycken.
Hittar du en gul kontakt så ta det försiktigt! Dessa brukar hänga ihop med sprängladdningar såsom krockkuddar och dylikt. Du vill inte råka skjuta en kudde i fejjan...
av tskim
#1317483
Titta lite extra på vägen hem.

Den varnar för att ingen är bältad så jag antar att något tror att någon skall sitta där.

Vid högre hastigheter kommer sedan SRS.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]