- sön 19 maj 2019, 12:19
#1317273
Hej!
Jag har en Volvo v50 1.8F -06
Rullat 21000 mil.
Bilen går inte igenom besiktningen då CO på förhöjd tomgång är för hög 2.4 (0.3)
Samt att Lambdavärdet är 0,95 (0.96-1.03)
HC & CO tomgång är inom värdena.
Problemet är att om man varvar upp bilen till ex 2500 varv och håller kvar där så dröjer det nån sekund innan bilen dippar ner mot 1000 varv, för att sen pendla och nästan bluddra, den stannar dock inte, och reagerar bra på gas.
Bilen hackar även under körning känner man, men tappar inte fart eller varv.
Finns inga felkoder på bilen, det som är gjort är nytt gasspjäll (komplett), ny främre lambdasond, komplett service med olja, filter, tändstift, Bytt en backventil i Vevhusventilationen + rengörning. Ny termostat (var trasig)
Komptestad med bra värden. och även gjort en motortvätt (blanda medel med oljan)
Bytt en tändspole, resterande är OK. Inga felkoder som sagt.
Nu är iderna helt slut och börjar bli rejält uppgiven. Finns det någon som har några ideer?
Jag har en Volvo v50 1.8F -06
Rullat 21000 mil.
Bilen går inte igenom besiktningen då CO på förhöjd tomgång är för hög 2.4 (0.3)
Samt att Lambdavärdet är 0,95 (0.96-1.03)
HC & CO tomgång är inom värdena.
Problemet är att om man varvar upp bilen till ex 2500 varv och håller kvar där så dröjer det nån sekund innan bilen dippar ner mot 1000 varv, för att sen pendla och nästan bluddra, den stannar dock inte, och reagerar bra på gas.
Bilen hackar även under körning känner man, men tappar inte fart eller varv.
Finns inga felkoder på bilen, det som är gjort är nytt gasspjäll (komplett), ny främre lambdasond, komplett service med olja, filter, tändstift, Bytt en backventil i Vevhusventilationen + rengörning. Ny termostat (var trasig)
Komptestad med bra värden. och även gjort en motortvätt (blanda medel med oljan)
Bytt en tändspole, resterande är OK. Inga felkoder som sagt.
Nu är iderna helt slut och börjar bli rejält uppgiven. Finns det någon som har några ideer?