NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agusta44
#1317089
Knarrar när man vrider ratten i stillastående, ganska så markant ljud! Finns även tendenser till knarrljud när man åker i bilen på tex ojämt underlag. Inte något klonk ljud utan mera att det knarrar å knäpper.

Har nya topplagringar på bilen så dom kan vi utesluta, mina tankar är om det kan vara någon bussning i krängningshämmaren, men knorrar det i styrningen av det??

Sitter även hyffsat nya bakre länkarmsbussningar.

Verkar som att bilen måste rulla några mil innan ljuden börjar komma. ..

Någon som känner igen problemet å kan delge mig info??

Bilen är en -05 S40n

//Tack på förhand.
av agusta44
#1317132
Tack för era synpunkter!

Är något som följer bilens fjädring, vid gupp i vägen knorrar det, när jag bromsar å gasar knorrar det,
det som låter mest är när man styr stillastående eller på parkering.

Båda drivaxlarna är bytta pga den klassiska obalansen. Så axlarna är kanske max 5 år gamla.

Nyss hemkommen från tvätthallen, när jag åkte hem så hade ljudet tystnat. Verkar som att "spolvattnet löste problemet" tillfälligt för det kom tillbaka mer och mer ju längre jag åkte.

Skulle det inte kunna vara någon bussning el något liknande? Tänkte att tvättvattnet tillfälligt "smorde" upp det som nu som låter??
Senast redigerad av 1 agusta44, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselputte
#1317148
Om du bara har bytt lagret så finns risken att det inte linjerats korrekt och då blir det knarr och klonk i gupp. Det finns en markering som sticker ut från lagret. Denna skall linjeras med flänsen som styrs in i spindelns klämma, ser ut som en krok där klämmans skruv skall gå igenom. Ibland finns även linjering målad på fjäder beroende på fabrikat

Givetvis måste ju fjädern passas till korrekt också, gör man det nedtill och fixar linjeringen rätt så skall fjärden hamna rätt i lagret.

Fixar man inte till linjeringen korrekt snedbelastas lagret och tar troligen skada direkt. Jävla skitlösning med lagerbana i plast mot stålkulor. Första gången jag bytt fjädrar så missade jag linjeringen på ena sidan med dessa oljud som följd. Tog isär och fixade till linjering, samma oljud, bytte lagret , därefter ok =läropeng
av agusta44
#1317173
dieselputte skrev:Om du bara har bytt lagret så finns risken att det inte linjerats korrekt och då blir det knarr och klonk i gupp. Det finns en markering som sticker ut från lagret. Denna skall linjeras med flänsen som styrs in i spindelns klämma, ser ut som en krok där klämmans skruv skall gå igenom. Ibland finns även linjering målad på fjäder beroende på fabrikat

Givetvis måste ju fjädern passas till korrekt också, gör man det nedtill och fixar linjeringen rätt så skall fjärden hamna rätt i lagret.

Fixar man inte till linjeringen korrekt snedbelastas lagret och tar troligen skada direkt. Jävla skitlösning med lagerbana i plast mot stålkulor. Första gången jag bytt fjädrar så missade jag linjeringen på ena sidan med dessa oljud som följd. Tog isär och fixade till linjering, samma oljud, bytte lagret , därefter ok =läropeng
Hej, tack för input.

Lagret är bytta hos Autoexperten, jag hoppas dom har koll på det.
Får ringa dom på måndag å stämma av. Tråkigt om så skulle vara fallet!
av agusta44
#1317858
agusta44 skrev: lör 18 maj 2019, 19:56
dieselputte skrev:Om du bara har bytt lagret så finns risken att det inte linjerats korrekt och då blir det knarr och klonk i gupp. Det finns en markering som sticker ut från lagret. Denna skall linjeras med flänsen som styrs in i spindelns klämma, ser ut som en krok där klämmans skruv skall gå igenom. Ibland finns även linjering målad på fjäder beroende på fabrikat

Givetvis måste ju fjädern passas till korrekt också, gör man det nedtill och fixar linjeringen rätt så skall fjärden hamna rätt i lagret.

Fixar man inte till linjeringen korrekt snedbelastas lagret och tar troligen skada direkt. Jävla skitlösning med lagerbana i plast mot stålkulor. Första gången jag bytt fjädrar så missade jag linjeringen på ena sidan med dessa oljud som följd. Tog isär och fixade till linjering, samma oljud, bytte lagret , därefter ok =läropeng
Hej, tack för input.

Lagret är bytta hos Autoexperten, jag hoppas dom har koll på det.
Får ringa dom på måndag å stämma av. Tråkigt om så skulle vara fallet!
Nu ska vi se, domen blev att andra topplagringen som byttes av BDS för ca 4 månader sedan var dålig, REDAN! :mad:
Kanske hade dom fuskat/ missat och inte linjerat lagret med fjäderbenet, som du var inne på!?
Och så var även bussningarna till krängningshämmaren slitna så dom byttes.
av agusta44
#1318037
Grejen är att BDS har slagit igen här i stan sen några månader tillbaka! :-/

Det riktigt tråkiga är att det börjat låta igen. :-(

Får ta kontakt med Autoexperten igen...
Ljudet kommer när bilen blir körd några mil, alltså när den blir riktigt varm, knorrar när det fjädrar och när man står still å styr, precis som innan...

Börjar tröttna på detta nu!

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]