NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1316002
Jag har noterat att mitt vevhus från tidigare ägare hade gjort en obehaglig koppling från motorn till vevhus där denne satt en T-koppling som gjorde att en slang löpte rakt ut i atmosfären och den andra gick in i vevhuset. Vid rengöring av vevhuset noterar jag även att den kabel som ska vara inkopplad till vevhuset är urkopplad, ännu värre - den finns ingenstans att finna i motorutrymmet. Jag letade underifrån och ovanifrån men kunde inte finna den.

Jag vet inte om kabeln går till en sensor i vevhuset, en liten pump eller vad den gör och därför söker jag svar från någon kunnig här. Gärna artikelnummer, vart och hur jag ska koppla in den samt vad den gör.

I och med min okunnighet samt 3 verkstäders oförmåga att notera eller rapportera detta har alltså bilen körts utan ett korrekt inkopplat vevhus under flera tusen mil, vad kan konsekvenserna av detta tänkas bli?

Bifogar även ett diagram/sprängskiss från Volvo. Det rör sig alltså om delarna 11 - 14.
Bilagor
DSC_0678.JPG
DSC_0678.JPG (680.45 KiB) Visad 450 gånger
#1317055
Kan inte svara på varför förra ägaren fått för sig att "t-koppla" en slang, men om du följer strecket från siffra 5 så har du ett lock, och under det locket så sitter det ett membran som "ofta" går sönder vilket avger ett tjutande ljud.
Och öppnar du då oljepåfyllningslocket eller drar upp oljestickan så släpper du ut det övertryck som bildas i motorn när membranet är sönder.

Snabb förklaring, det ska vara ett "vakuum" i motorn, men när membranet är trasigt så blir det ett övertryck i stället. På en del youtube videos så säger dom att allt kan hända om du inte byter direkt och andra säger att du kan klara dig i flera tusen mil.
Men jag kan bara gissa att han har gjort en egen genilösning på det hela och släpper ut tryck hela tiden via den "t-kopplingen"

Men för att göra det enkelt, täpp för hålet som går ut i atmosfären och börjar det "tjuta/vina" så är membranet slut.. och det går inte vad jag vet att köpa löst men går att beställa från nätet.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]