NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orren
#1314726
Har fått ett startproblem med bilen som jag inte riktigt blir klok på var det kommer ifrån.

Sätter i nyckeln, vrider tändningen och all elektronik i bilen startar som vanligt (fläkt, lampor, stereo etc). Då jag vrider ytterligare ett klick för att starta motorn börjar bilen hacka konstigt och motorn tänder inte, ter sig som att all elektronik slår av/på, startmotorn går runt kort. En massa felmeddelanden dyker upp som abs-fel, bromsfel, dcts-fel, airbag-fel etc.
Fortsätter jag vrida nyckeln till startläget så hostar bilen tillslut igång efter 6-7 ”hack” och någon sekund senare släcks alla felmeddelanden. Har kört bilen en stund och upplever inga problem vid körning.

Den har startat felfritt hela vintern, och dagarna innan det uppstod hade jag kört 4x15 milsturer så har svårt att tro att batteriet skulle vara urladdat. ”Hackandet” känns inte heller på samma sätt som när ett trött batteri försöker dra runt en startmotor. Det upplevs som sagt mer som att all elektronik slår av och på i snabb takt. Tex tankmätaren och tempmätaren flaxar fram och tillbaka.

Vad kan problemet bottna i?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1314737
Jag skulle satsa en slant på batteriet, även jag. Efter så många vintrar, om det är originalbatteriet, är det med största sannolikhet slut. Boven är värmaren, som i dessa bilar inte har något "off-läge" för autostarten. Låg utetemp innebär per automatik att den startar, trots att man kanske bara ska köra några km.
Min tidigare V50 var så när den hade dåligt batteri.
av kvillebäck
#1314767
Om det inte blir bra med batteriet (vilket jag tror) så skulle jag fundera på tändningslåset eller startmotorn som det kan vara väldigt nära kortslutning i när du vrider på startnyckeln.

Lycka till!
av Orren
#1316098
Uppdatering:
Tack för tipsen här i tråden. Bytte batteri i veckan och nu startar den fint som vanligt igen och alla felkoder försvann!
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]