NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krulos
#88941
Tjenare, skulle vilja veta om R-fälgen passar C30? Nån som vet bultmönster och ET?


Mvh
av Kevlar
#88975
Samma bil som s40/v50 i botten, så visst passar r-fälgen.

5x108 ET 43 är det på piratfälgarna. de äkta r-fälgarna har något liknande, minns ej...

PS. Fan va snyggt med 18" R på en c30... gärna med bodykit! DS.
av Krulos
#89442
Okej.

Någon som vet ET på orginal fälgen? och om den passar??
av Kevlar
#89457
Krulos skrev:Okej.

Någon som vet ET på orginal fälgen? och om den passar??
Om jag inte minns helt fel så har org. R-fälg ET 45. Samma bultmönster självklart.

Du kan vara lugn, den fälgen passar. Om det sen är ET 45, 43 eller 40 spelar ingen roll. De få millimeterna som det kan slå på i monteringsbredd på hjulet är en bagatell jämfört med däckbredden, där två olika 225-märkta däck kan diffa betydligt mer, och därför göra att däcket hamnar närmare skärmkanten.
av Krulos
#89621
Frågade på volvo, han sa att dom hade ET 56?
av Kevlar
#89632
Ja, men dåså, då är det ju biff! :D

Personligen hade jag starkt betvivlat uppgifterna eftersom det är en 8x18" fälg vi pratar om. Fälgarna i 8x18" som finns som tillval/tillbehör hos volvo till vanliga v70n, s60 och s80 har nämligen ET49.

http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/styl ... efault.htm

Om R-fälgen (Pegasus) hade haft påstådda ET56 betyder alltså det att man hade avsiktligen gett alla R-bilar 14 mm (7 mm per sida) Smalare spårvidd, vilket inte verkar alls logiskt iom. att dessa bilar i allra högsta grad drar nytta av en Bredare spårvidd och såvida bättre passar det de är byggda för, dvs. inspirerad körning. Nää, mer troligt är att man skulle öka spårvidden något, säg åtminstone ett par, tre millimeter...

Dessutom verkar det ologiskt att tillverkare av piratfälgarna skulle välja en så pass mycket mindre offset (ET43 mot ET56, dvs. 13 mm PER sida) och då riskera att kunders hjul tog i skärmkanter vid fullt rattutslag.

Senast jag letade efter ET till org. Pegasus 18" fick jag Googla ett bra tag för att hitta trovärdiga uppgifter. Gör ett försök du. Om mitt minne inte sviker mig så var det 46 mm. jag kom fram till... (jepps, sa 45 innan, men tror mer på 46)

Enklast är att fråga någon som har org. Pegasus 18". ET ska nämligen vara stämplat på insidan av fälgen någonstans.

Det är bra att du letar efter info på det troligen säkraste stället, dvs. Volvo, men jag har lärt mig att vara kritisk mot deras siffror/anställda då det visar sig att de ibland inte har en aning om vad de pratar om.

MEN, jag har som sagt inte tittat inuti ett par äkta volvo pegasus 18", så jag KAN ha fel - internet är ingen säker källa och inte heller förnuftet :)

OCH, som också sagts, du kan vara lugn. Många andra har använt både pirat- och org. R-hjul på sina V50/S40 utan problem. Se till att inte ha för breda däck bara... 225 max.
av Krulos
#89680
Kevlar skrev:Ja, men dåså, då är det ju biff! :D

Personligen hade jag starkt betvivlat uppgifterna eftersom det är en 8x18" fälg vi pratar om. Fälgarna i 8x18" som finns som tillval/tillbehör hos volvo till vanliga v70n, s60 och s80 har nämligen ET49.

http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/styl ... efault.htm

Om R-fälgen (Pegasus) hade haft påstådda ET56 betyder alltså det att man hade avsiktligen gett alla R-bilar 14 mm (7 mm per sida) Smalare spårvidd, vilket inte verkar alls logiskt iom. att dessa bilar i allra högsta grad drar nytta av en Bredare spårvidd och såvida bättre passar det de är byggda för, dvs. inspirerad körning. Nää, mer troligt är att man skulle öka spårvidden något, säg åtminstone ett par, tre millimeter...

Dessutom verkar det ologiskt att tillverkare av piratfälgarna skulle välja en så pass mycket mindre offset (ET43 mot ET56, dvs. 13 mm PER sida) och då riskera att kunders hjul tog i skärmkanter vid fullt rattutslag.

Senast jag letade efter ET till org. Pegasus 18" fick jag Googla ett bra tag för att hitta trovärdiga uppgifter. Gör ett försök du. Om mitt minne inte sviker mig så var det 46 mm. jag kom fram till... (jepps, sa 45 innan, men tror mer på 46)

Enklast är att fråga någon som har org. Pegasus 18". ET ska nämligen vara stämplat på insidan av fälgen någonstans.

Det är bra att du letar efter info på det troligen säkraste stället, dvs. Volvo, men jag har lärt mig att vara kritisk mot deras siffror/anställda då det visar sig att de ibland inte har en aning om vad de pratar om.

MEN, jag har som sagt inte tittat inuti ett par äkta volvo pegasus 18", så jag KAN ha fel - internet är ingen säker källa och inte heller förnuftet :)

OCH, som också sagts, du kan vara lugn. Många andra har använt både pirat- och org. R-hjul på sina V50/S40 utan problem. Se till att inte ha för breda däck bara... 225 max.
Tackar för detta inlägg! Du har helt rätt, volvo vet inte vad de pratar om! Har kollat med en som säljer R fälgar och han kollade på insidan. Som du sa, ET46 är det! Så nu blir det bara till att öppna plånboken och köpa sig ett par! Så kan man montera dem direkt när man får sin bil!


MVH
av Kevlar
#89756
Härligt! Då har vi det bekräftat en gång för alla - bra jobbat :P

Får man fråga hur din C30 kommer se ut? Jag stod i valet och kvalet mellan V50 och C30, men bagaget fick avgöra...

C30 är en läcker bil och kommer passa i R-dojor!

PS. Beställde du bilen med sportratten med aluinläggen? Det gjorde lyckligtvis jag - den rekommenderar jag! Kvalitetskänslan höjdes på hela bilen! Det är ju trots allt ratten man har direkt kontakt med... tjock och go är den! Hoppas du blir nöjd med C30n. DS.
av Krulos
#89793
Kevlar skrev:Härligt! Då har vi det bekräftat en gång för alla - bra jobbat :P

Får man fråga hur din C30 kommer se ut? Jag stod i valet och kvalet mellan V50 och C30, men bagaget fick avgöra...

C30 är en läcker bil och kommer passa i R-dojor!

PS. Beställde du bilen med sportratten med aluinläggen? Det gjorde lyckligtvis jag - den rekommenderar jag! Kvalitetskänslan höjdes på hela bilen! Det är ju trots allt ratten man har direkt kontakt med... tjock och go är den! Hoppas du blir nöjd med C30n. DS.

Tackar!

Jo jag Köpte då en C30 T5 Summum, valde svart metallic med svart metallic bodykit. Sen valde jag sportchassi, sportratten och sportvxlspaks knoppen! Sedan valde jag lite annat krimskrams, t.ex high performance ljudsystem m.m :D

Så den kommer nog bli fin!

Mvh
av mojja
#89810
Krulos skrev:
Kevlar skrev:Härligt! Då har vi det bekräftat en gång för alla - bra jobbat :P

Får man fråga hur din C30 kommer se ut? Jag stod i valet och kvalet mellan V50 och C30, men bagaget fick avgöra...

C30 är en läcker bil och kommer passa i R-dojor!

PS. Beställde du bilen med sportratten med aluinläggen? Det gjorde lyckligtvis jag - den rekommenderar jag! Kvalitetskänslan höjdes på hela bilen! Det är ju trots allt ratten man har direkt kontakt med... tjock och go är den! Hoppas du blir nöjd med C30n. DS.

Tackar!


Grattis hoppas att du blir nöjd..

M.v.h mojja

Jo jag Köpte då en C30 T5 Summum, valde svart metallic med svart metallic bodykit. Sen valde jag sportchassi, sportratten och sportvxlspaks knoppen! Sedan valde jag lite annat krimskrams, t.ex high performance ljudsystem m.m :D

Så den kommer nog bli fin!

Mvh
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]