Ja, men dåså, då är det ju biff! :D
Personligen hade jag starkt betvivlat uppgifterna eftersom det är en 8x18" fälg vi pratar om. Fälgarna i 8x18" som finns som tillval/tillbehör hos volvo till vanliga v70n, s60 och s80 har nämligen ET49.
http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/styl ... efault.htm
Om R-fälgen (Pegasus) hade haft påstådda ET56 betyder alltså det att man hade avsiktligen gett alla R-bilar 14 mm (7 mm per sida)
Smalare spårvidd, vilket inte verkar alls logiskt iom. att dessa bilar i allra högsta grad drar nytta av en
Bredare spårvidd och såvida bättre passar det de är byggda för, dvs. inspirerad körning. Nää, mer troligt är att man skulle öka spårvidden något, säg åtminstone ett par, tre millimeter...
Dessutom verkar det ologiskt att tillverkare av piratfälgarna skulle välja en så pass mycket mindre offset (ET43 mot ET56, dvs. 13 mm PER sida) och då riskera att kunders hjul tog i skärmkanter vid fullt rattutslag.
Senast jag letade efter ET till org. Pegasus 18" fick jag Googla ett bra tag för att hitta trovärdiga uppgifter. Gör ett försök du. Om mitt minne inte sviker mig så var det 46 mm. jag kom fram till... (jepps, sa 45 innan, men tror mer på 46)
Enklast är att fråga någon som har org. Pegasus 18". ET ska nämligen vara stämplat på insidan av fälgen någonstans.
Det är bra att du letar efter info på det troligen säkraste stället, dvs. Volvo, men jag har lärt mig att vara kritisk mot deras siffror/anställda då det visar sig att de ibland inte har en aning om vad de pratar om.
MEN, jag har som sagt inte tittat inuti ett par äkta volvo pegasus 18", så jag KAN ha fel - internet är ingen säker källa och inte heller förnuftet :)
OCH, som också sagts, du kan vara lugn. Många andra har använt både pirat- och org. R-hjul på sina V50/S40 utan problem. Se till att inte ha för breda däck bara... 225 max.