NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1314499
Har provat att mäta strömförbrukning på lite olika grejor i kupén med motorn avstängd.
Då nyckeln är i läge 1 (radio, fläkt, instrumentbelsyning på) så kan man om man drar ner fläkt och radio till 0 höra en svag ton från mittkonsollen och då man tar ut nyckeln ur låset så hörs detta ljud i ca 30 sekunder till innan den knäpper till (relä?) och blir tyst i bilen. Vet någon vad detta ljud beror på? Känns lite som nån databox som efter att man tagit ur nyckel måste "varva ner och spara data" i typ 30 sekunder?

Poängen är att anledningen till detta "ljud" ensamt orsakar en strömförbrukning på 2,26A vilket man måste dras med när man har igång stereon i läge 1. Man kan ju dra ner fläkt och instrumentbelysning men skitljudet går inte att få ner vilket leder till en dryg strömförbrukning. Så som sagt, vet någon vad ljudet orsakas av?
#1314533
2,26 Ampere i 30 sekunder motsvarar ~0,02 Ah. Men du funderar på att stå med bilen en timme och poppa stereo, då är det klart att det påverkar. En bilstereo drar ju några ampere den med - oavsett hur högt du spelar - så i det långa loppet tror jag inte att det gör så stor skillnad.
#1314585
Mabuse skrev:2,26 Ampere i 30 sekunder motsvarar ~0,02 Ah. Men du funderar på att stå med bilen en timme och poppa stereo, då är det klart att det påverkar. En bilstereo drar ju några ampere den med - oavsett hur högt du spelar - så i det långa loppet tror jag inte att det gör så stor skillnad.
Stereon i min (den loppigaste originalvarianten) drar knappt 1A när den är igång och därav blir 2,26A extra belastning mycket i sammanhanget. Jag vill kunna ha bilen avstängd och lyssna på musik länge precis som jag kunde i gamla S40-varianten. Där gick endast stereo och inget annat annat trams igång i tändningsläge 1. Här går som sagt både stereo, instrumentbelysning, fläkt och det där jäkla surrandet/pipandet igång.
Och om nu surrandet är vacuumpumpen så undrar man ju varför den skulle gå igång när inte resten av bilen är igång.
Har ni f.ö samma ljud i era bilar?
#1314702
CAN-bussen är ju aktiv en stund efter man stänger bilen/ställer nyckeln i ett läge som stänger av saker som styrs av den. Jag har inte koll på hur länge.

Hur länge har du låtit bilen stå med surrandet på? Den kanske har en längre time-out när nyckeln sitter i?
#1315133
Mabuse skrev:CAN-bussen är ju aktiv en stund efter man stänger bilen/ställer nyckeln i ett läge som stänger av saker som styrs av den. Jag har inte koll på hur länge.

Hur länge har du låtit bilen stå med surrandet på? Den kanske har en längre time-out när nyckeln sitter i?
Jag tror att det rör sig om samma tid. Det handlar om kring 30s efter att nyckeln tagits ur och den är alltså igång så fort nyckeln står i läge 1, 2 eller 3. Min gissning är att surrandet kanske kommer från nån styrbox som tillhör kupéfläkten? Eftersom bara stereo, kupéfläkt och instrumentbelysning går igång i läge 1 så finns det ju inte så mycket annat som skulle behöva nån form av elektronisk styrning/övervakning än kupéfläkten.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]