NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av envariabel
#1313901
Hej,

Jag har fått ett felmeddelande som säger SRS service snarast.
Jag har läst av bilen med VIDA och får felkoden SRS-003D Krockkudde passagerare, steg 2 För hög resistans.

Jag hittar vädligt lite info om detta och det verkar inte vara någon som stött på samma problem förut..

Någon som vet vad detta kan bero på och vad jag kan kolla eller göra för att få bort felkoden?
av Xanthopteryx
#1313952
Glappkontakt kanske?
Nu vet jag inte hur lätt det är att komma åt men, av med batteriet. Vänta gärna en halvtimme. Dra ur och sätt i kuddens kontakt några gånger. På med batteri.
av envariabel
#1357033
Tack för svar. Jag har varit bortrest och bilen avställd. Nu tänkte jag göra ett försök att fixa detta innan besiktning.
Någon som vet var detta kontaktstycke kan sitta? Eller var jag kan börja leta, jag har ingen aning...
av dieselputte
#1357352
Undrar om inte en del haft problem med kablaget under främre passagerarstolen, har för mig läst nåt om det här på forumet. Nån ledare som skaver mot chassit och så blir det nån avledning som orsakar larmet, ev dålig kontakt, använd sökfunktionen så kanske du hittar nåt

Larmet går inte nollställa. (Går inte nolla med Vida) . Man kan skicka in styrenheten till exempelvis ODB tuning så nollställer de krockminnet, finns även nån som skickat enhet till England för nollställning , kostar från 1000kr- 3500kr
av vjohnj
#1357357
dieselputte skrev: mån 06 jan 2020, 14:39 Undrar om inte en del haft problem med kablaget under främre passagerarstolen, har för mig läst nåt om det här på forumet. Nån ledare som skaver mot chassit och så blir det nån avledning som orsakar larmet, ev dålig kontakt, använd sökfunktionen så kanske du hittar nåt

Larmet går inte nollställa. (Går inte nolla med Vida) . Man kan skicka in styrenheten till exempelvis ODB tuning så nollställer de krockminnet, finns även nån som skickat enhet till England för nollställning , kostar från 1000kr- 3500kr
Fråga. Varför skulle man inte kunna radera ses koder med vida när problem är fixat?
av envariabel
#1357364
dieselputte skrev:Undrar om inte en del haft problem med kablaget under främre passagerarstolen, har för mig läst nåt om det här på forumet. Nån ledare som skaver mot chassit och så blir det nån avledning som orsakar larmet, ev dålig kontakt, använd sökfunktionen så kanske du hittar nåt

Larmet går inte nollställa. (Går inte nolla med Vida) . Man kan skicka in styrenheten till exempelvis ODB tuning så nollställer de krockminnet, finns även nån som skickat enhet till England för nollställning , kostar från 1000kr- 3500kr
Har letat som en tok på nätet men ingen verkar ha exakt samma felkod (SRS-003D). Verkar vara många som skriver om dålig kontakt, då det är det jag tänkte kolla nu, men vet inte riktigt vart den sitter. Sen verkar det vara delade meningar om man behöver skicka styrenheten eller inte.
Enligt en tråd här på forumet ska man nolla felkoder i en viss ordning, hur gör man ens det i VIDA? När jag nollar felkoder nollar jag ju alla på samma gång?
viewtopic.php?f=31&t=105300&p=857505&hi ... b7#p857505
av Solomon
#1357369
Nä jag har gjorde det. Då lyser som din men när jag monterade igen försvinner igen. Andra gånger blir samma sak men kontakten till inre belysning som var glapp.
av dieselputte
#1357417
Läs den här tråden , där står att det inte går att nolla mha Vida. viewtopic.php?f=31&t=144163&p=1266189&h ... s#p1266189

Står dock inget om specifik felkod i den tråden.

Jag själv har fått SRS Service snarast vid ett par tillfällen under de c 13 år jag ägt bilen (V50) , det har uteslutande skett vid sträng kyla och då batteriet inte varit det bästa. Verkar också vara en hel del som får detta som följd av kasst batteri. Jag har snabbt slagit av och på motorn samtliga gånger har felet försvunnit efter några sekunder.
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]