NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av armfeldt
#1312028
Tja! Igår dog bilen för tanten plötsligt under färd, blev bogsering hem, bilen låter som om den vill tända ibland, men startar inte, gnista finns och soppa kommer fram, dock verkar stiften misstänkt torra.
Inga felkoder. någon som har ett förslag?
av armfeldt
#1312054
uppdatering. efter att tagit isär kontakter till ecm och cem o sprayat med elektrnikspray så hoppade bilen igång, knackar dock mycket högre än en diesel och instrumentpanelen ser ut som ett flipperspel. felkoder dök upp.
BCM-0101 kommunikationsfel med ECM
ECM-291D bränslepump styrenhet för låg signal
ECM-3300 rpm sensor-signal saknas ( varvräknaren fungerar)
ECM-340C kamaxelsensor insug- signal hög
av Miinan
#1312339
Ta bort batteriet igen, och så tar du isär kontakterna igen och kolla att allt ser rätt ut och så sätter du tillbaka dom och va noga med att dom klickar fast ordentligt. Funkar inte det så kan det ha blivit nå knas :S
av kvillebäck
#1312498
Jag har ibland sett sladdar i kontaktstycket som "kanat ur" kontakten och gett upphov till konstiga fel när de glappat.
Kolla även efter ärg på kontaktstyckena.

Ibland är kommunikationskablarna "tvinnade" med varandra. kolla dessa extra noga om du kan identifiera dessa.
av armfeldt
#1312508
tack för förslaget, tycker mig nog att jag synat allt det väldigt ingående utan att se varken ärg eller lösa kablar.. teorin med trasig databox stämde exakt med felbeskrivningen att bilen stannar under färd och går ej att starta, sen när jag tagit loss boxen o typ skakat runt på den lite o sprayat kontaktspray på stift och kontakter så startar bilen men går som skit o lämnar mycket felkoder på nämda box.. hoppas det inte drar iväg alltför mycket bara, bilen är ju värd en del fortfarande

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]