NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1317199
136F Samma felkod som jag får efter ungefär samma sträcka, 2-3 mil. Har en C30 1.6d 2009, som gått nästan 29000mil. Får inga andra felkoder och tänkte byta LMM, men nu blev jag osäker. Jag rengjorde min med lmm rengöringsspray och problemet försvann först några dagar. Rengjorde igen mera grundligt (ännu mera rengöringsspray) men problemet återkommer nu redan efter 2-3 mil. Har redan bytt ut oljeröret till turbon, där det läckte rätt bra med olja. (Inget litet jobb precis för ett rör. Tipset är att byta det samtidigt som partikelfiltret senast 24000mil, eftersom du annars måste demontera det igen för att komma åt röret i motorblocket). Tänkte att om det kan läcka så mycket, så kan det säkert komma in luft med. Men icke, samma felkod dagen efter. Bytte även intercooler-röret (som också hade en rejäl oljefilm utanpå) och som går till spjällhuset, utan resultat.

Någon som har någon ledtråd utöver att byta lmm? Eller det som gäller till att börja med? Hjälpte ju inte heller trådskaparen. I mitt fall har jag inte märkt någonting annat fel eller dålig gång med motorn. Känns normalt. Bara motorlampan som tänds, som om något annat illavarslande är på g. Vet inte om jag kan lita på bilen riktigt för att ta en tur genom Europa i sommar med det här i bakhuvudet, ifall det leder till något mer om man inte fixar det? För övrigt är allt annat i synbart gott skick och väl underhållet enligt serviceschema med Volvo originaldelar och alltid Castrol 0w-30.

Annars återstår att lämna till Volvo för felsökning, eftersom jag inte kan hitta några svar i Vida heller.
#1317975
Låter som samma fel som jag fått på min XC70 D4.
Har varit på UpplandsMotor och de har läst ut felkod: ECM-P010000
De körde också ett röktest för att hitt läckage men fann inget så förslaget var att byta luftmassmätare men jag fick känslan av att det troligtvis inte är det som är problemet. Tydligen ovanligt att de går sönder ...
I brist på annan åtgärd så tänker jag nog ändå göra det.
Symptomen är: Gul indikator med motorsymbol som säger ”Motorsystem - service erfordras”
Bilen hackar intermittent, nästan som att den skulle gå tom på bränsle, under ca en sekund och sedan funkar den bra igen. Har märkt ökande tendens och noterat detta ett 10-tal ggr på senaste turen på ca 20 min körning.
Någon som upplevt samma och lyckats åtgärda problemet?
#1318402
Beställde en LMM på nätet häromdagen. Blev en Pierburg ( artikelnummer 7.22184.25.0 på bildelaronline24.se) för ca 900kr inklusive frakt. Volvo tar ca 2300kr för sin. Jag lyckades tyvärr inte utröna med säkerhet vad originalet är för fabrikat och jag vet ju inte ifall delen som sitter på min bil är original heller då jag inte ägt den hela tiden. Killen på Volvo visste bara Volvos eget serienummer men inte vem som tillverkar dem. Jag sökte på märket Fomoco, som står på min lmm och kunde inte hitta det. Söker jag på 7m5112b579bb så hittar jag en hel drös olika märken. Ville inte ta den billigaste men inte heller den dyraste. Sparar ändå mer än hälften jämfört med Volvo. Återkommer med resultat när jag bytt.
#1318409
Tipset till XC70owner. Kolla ifall du har någon solenoid som sitter ansluten till insuget på någon liten slang eller liknande. En solenoid ser ungefär ut som en liten filterburk oftast i plast. Den är till för att vacuum skall kunna bibehållas och luft bara gå åt ena hållet. Som en diod. Om du har en sådan, ta av den och blås med munnen genom den. Det skall bara gå att blåsa åt ena hållet. Ifall det går åt båda så är den defekt. Kan tänka mig att de inte upptäcker ett sådant problem med röktest, eftersom det inte är ett synligt hål där det läcker ut i luften? Hade nämligen just det problemet med en gammal V70 glt -97. Och jag kan berätta att det tog lång tid för mig att hitta det problemet. Tyvärr har jag inte själv någon sådan på min C30 1.6d. Men kan kanske kan vara värt för dig att kolla på din V70?

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]