NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1313365
Lyft upp bärarmen med en extra domkraft så du förbelastar fjädringen som när bilen står på egna hjul.

Annars blir bussningarna belastade felaktigt och gummit kan släppa i vulkningen. De ska ju kunna röra sig lika mkt åt båda hållen vid upp och nerfjädring. Drar du åt allt med hjulen hängandes i luften är allt redan i ändläget och bussningen vrids sönder vid en ordentligt ihopfjädring.

#1313775
Uppdatering!
Nu idag har jag och min kompis bytt länkarmarna fram.
Det var INTE enkelt som många sagt.
Det tog för oss runt 5 timmar.

Det som var värst var att 18mm och 15mm bultarna satt hårt så inåt......
Sen att passa in 18mm bulten i blindo.. det tog längst tid samt de andra bultarna.
Fick gänga in.. ur.. ta bort.. börja om från börja o hålla på. Tog två timmar bara det.
Kulleden lossnade relativt lätt ett bar slag med släggan på armen så släppte den.
Även den muttern satt som berget.

På passagerarsidan blev det patrull. Var tvungen att släppa på bultarna som höll fast skyddsplåten till kompressorn.
Sen dra försiktigt i rören och lirka ut 18mm bulten. Det tog en stund det också. Skyddsplåten och kompressorn var i vägen men
behövde inte skruva loss något. Att sedan lirka in den nya bulten var lite mekigt det med.. var tvungen att passa in bussningen i blindo
och med hjälp av domkraften lyfta lite extra osv... på förarsidan kunde vi ju kika in i hålet från sidan.. Här såg vi ju noll.
Jo, var också tvungen att lossa på motorskyddskåpan/plasten under bilen för att komma åt 18mm bulten.
Blocknyckel passade inte att komma åt med. Så vi fick ta fram en stång ur bachosatsen och sätta fast en hylsa och lirka in den bakom rören.
Just så pass så gick det att använda foten att pressa. Stången låg emot rören just så pass.

Iaf så står nu ratten lite lite åt vänster men bilen drar lite åt höger. Inget gungande vid bromsning eller acceleration.. känns stadigare i kurvor. Inget gnek o gnissel i fartgupp eller i upphöjda övergångsställen. Ratten känns annorlunda då man svänger i krypfart. Det är som inget motstånd alls ibland. Kanske har det att göra med hjulinställningen vad vet jag.

Men vet inte om jag upplever att bilen är stabilare på raksträcka. Kanske. Bilen känns iaf styvare i fjädringen det är största skillnaden och att det inte känns som ett gummiband då man bromsar och gasar.

Ett stort jä... minus till Volvo som drog åt hjulmuttrarna såååååå hårt att vi knappt fick upp dom. Vi hjälptes åt att med både kroppsvikt och med musklerna dra upp dom.
muttrarnas kona hade en blank yta dessutom. Stackars aluminiumfälg säger jag. Såhär hårt har de aldrig suttit under alla byten som volvo gjort åt mig.
Bara att skruva upp alla hjulen tog ett bra tag det också. Så jag fattar inte hur alla gör som säger att byta länkarmar tar 30min. Vi var två stycken dessutom. På min parkering.
En pallbock använde vi. Det var superbra.

Hur kommer det sig att ratten står lite snett nu och att bilen drar lite lite åt höger? Ingenting är ju ändrat på styrleden. Jag har ju haft bilen sen den var ny i stort sett och ingen hjulinställning är ju gjort under min ägo och sen ny.

Jag kan säga såhär också. Bussningen var helt slut. Det fanns nästan inget gummi kvar haha. Den nya bussningen i armen var stum.

Jag glömde att ta bilder, men de gamla länkarmarna har jag kvar så skulle kunna göra ett kort filmklipp då jag ruckar lite på bussningen.
#1313812
Jag skulle säga nej. När det görs på företag så använder de en avdragare så de kan byta utan att ta ner spindeln. Då skall det inte behövas.
Dock så bör man ju veta att det var bra innan man började. Har någon varit emot en trottoarkant eller något så kan det varit dåligt innan och då blir det ju inte bättre efter lagerbytet.
#1313837
Om du menar vid hjulinställningen så har de vid de gånger jag tittat på börjat med att ställa ratten rakt och spärra den där.
sedan justerat hjulinställning enligt de värden som finns i deras dator.
Bak verkar det inte finnas något att justera men jag har sett de ta ur någon bult (skruv) och slipa på för att kunna rätta till Volvos tokiga fabriksvärden. Vad som ändrats genom detta förfarande vet jag inte.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]