av svda - tor 28 mar 2019, 10:44
- tor 28 mar 2019, 10:44
#1307822
Hej,
Jag har ett litet läckage på vid drivaxeln på vänster sida av växellådan. Jag har bytt tätning, men det verkar inte lösa problemet.
Dum som jag var mätte jag aldrig hur djupt originaltätningen satt, så den första tätningen jag monterade sattes för djupt in i hålet, varför jobbet fick göras om. Som referens för monteringsdjupet hittade jag en film på Youtube på en V60 T6 med samma låda, så nu sitter tätningen bara några millimeter in från kanten på hålet.
Men, tyvärr har jag inte kommit till rätta med läckaget. Vid monteringen såg jag att tätningsytan på drivaxel hade svag en fördjupning av slitage, där den gamla tätningen legat emot. Möjligen kan läckaget bero på detta och det skulle då eventuellt gå att knacka in tätningen lite djupare för att komma till en opåverkad tätningsyta. Alternativt ju att byta drivaxel, vilket verkar onödigt och dyrt.
Det skulle vara till hjälp för mig om någon känner igen problemet och kan ge råd om en lösning. Är det kanske normalt med ett slitagespår och finns det i så fall någon standardfix. Om någon har en låda och kan mäta upp monteringsdjupen för vänster drivaxeltätning så vore detta också toppen.
Mvh
Sven
Jag har ett litet läckage på vid drivaxeln på vänster sida av växellådan. Jag har bytt tätning, men det verkar inte lösa problemet.
Dum som jag var mätte jag aldrig hur djupt originaltätningen satt, så den första tätningen jag monterade sattes för djupt in i hålet, varför jobbet fick göras om. Som referens för monteringsdjupet hittade jag en film på Youtube på en V60 T6 med samma låda, så nu sitter tätningen bara några millimeter in från kanten på hålet.
Men, tyvärr har jag inte kommit till rätta med läckaget. Vid monteringen såg jag att tätningsytan på drivaxel hade svag en fördjupning av slitage, där den gamla tätningen legat emot. Möjligen kan läckaget bero på detta och det skulle då eventuellt gå att knacka in tätningen lite djupare för att komma till en opåverkad tätningsyta. Alternativt ju att byta drivaxel, vilket verkar onödigt och dyrt.
Det skulle vara till hjälp för mig om någon känner igen problemet och kan ge råd om en lösning. Är det kanske normalt med ett slitagespår och finns det i så fall någon standardfix. Om någon har en låda och kan mäta upp monteringsdjupen för vänster drivaxeltätning så vore detta också toppen.
Mvh
Sven